مقدمه
فصل اول فضایل و پاداش زیارت عاشورا
فصل دوم.حقیقت و محتوای زیارت عاشورا
۱.شناخت امام حسین ع به عنوان شاخص جبهه حق و باطل.
۲.چکیده تاریخ اسلام بعد ازپیامبرص.
۳.تولّی وتبرّی.شناخت دوست ودشمن.
فصل سوم. ۱۸خواسته ازخداوند درمسیر مکتب اهل بیت علیهم السلام.
فصل چهارم.جنایات ۲۴گانه لشکرابن سعد درروزعاشورا
فصل پنجم.سند زیارت عاشورا وزیارت علقمه
به عنوان مقدمه
حقیقت زیارت عاشورا چیست؟ چرا دشمنان اهل بیت نسبت به زیارت عاشورا حساس هستند؟ مانند: وهابیها ،ناصبیها و مخالفین آن را حرام و جرم میشمارند؟
زیارت عاشورا توسط امام باقر علیه السلام به علقمه آموزش داده شد و زبان به زبان بین شیعیان و سینه به سینه میچرخید و مخفیانه خوانده میشد. بعد از گذشت ۳۰۰ سال بعدازانقراض حکومت حزب بنی امیّه، ابن قولوی (صدوق متوفی ۳۶۹ه)زیارت عاشورا را به صورت مکتوب وارد کتاب کامل الزّیارات کرد. و بعد از وی شیخ صدوق و دیگران آن را درکتابهای خود ذکر کردند. شیعیان به خواندن زیارت عاشورا اهتمام میورزند و مشکلات مادّی و معنوی خود را با آن به سامان میرساندند. زیارت عاشورا فضایل زیادی دارد. زیارت عاشورا صرف زیارت نیست. بلکه نقشه راه ومیثاق نامه ومنشور(مانیفست) و چکیده تاریخ اسلام است که به آنها اشاره دارد:
۱.شناخت امام حسین ع ۲. چکیده تاریخ اسلام بعد ازپیامبرص۳. تولّی وتبرّی
۴.درخواست ۱۸گانه ازخداوند،.۵جنایات۲۴گانه دریک روز۶.سندزیارت.
فصل اول فضایل و پاداش زیارت عاشورا
زیارت عاشورا فضایل مادّی و معنوی و آثار فراوان دارد. گرهها و مشکلات فراوانی را گشوده است. امام باقر علیه السلام به علقمه فرمود: اگر زیارت عاشورا را خواندی این پاداشها را خواهی یافت:
۱ به آنچه فرشتگان زائر امام حسین علیه السلام دعا کردند تو دعا کردهای.
۲ خداوند متعال صد هزار هزار(یک ملیون) درجه و مقام برای تو مینویسد.
۳ مانند کسی هستی که به همراه امام حسین علیه السلام به شهادت رسیده است و در مقامات و درجات آنان شریک است و جزو اصحاب آن حضرت شناخته میشود.
۴ ثواب و پاداش همه پیامبران و کسانی که امام حسین ع را از زمان شهادتش تا به امروز زیارت کردهاند برایت مینویسند.
در ادامه فرمود ای علقمه اگر بتوانی هر روز با این زیارت امام حسین را در خانه خود زیارت کنی این کار را انجام بده که انشاالله تمام ثوابهایی که گفته شد برایت نوشته میشود . [1]
خواندن زیارت عاشورا از راه دور
علقمه پرسید: کسی که در شهرهای دوردست است و برایش امکان ندارد در چنین روزی (روز عاشورا) به زیارت حضرت بشتابد چه کند؟ امام فرمود: وی در چنین روزی به صحرا رفته یا به پشت بام خانهاش برود و با سلام به حضرت اشاره کرده سپس در نفرین بر قاتلان او سعی و کوشش کند. و پس از خواندن زیارت عاشورا دو رکعت نماز بخواند. البته زیارت را قبل از ظهر آن روزانجام دهد. سپس برای امام حسین گریه کند و ندبه نماید و به کسانی که در خانه هستند بگوید ندبه و گریه و عزاداری کنند. در صورتی که به این دستوراتی که داده شد عمل کنند من ضامن میشوم که حق تعالی تمام ثوابهایی که ذکر شد را به ایشان عطا نماید.[2]
مرحوم آیت الله تبریزی به روایات بیشماری -حدود ۲۸ روایت- در فضیلت زیارت امام حسین ع اشاره میکند و همچنین به ذکر آثار دنیوی زیارت امام حسین ع وزیارت عاشورا میپردازد. از جمله:
۱. حفظ آبرو و اموال ۲.سعادتمند در روز قیامت ۳. برابر با دیدار خداوند در عرش الهی (ینظر بوجه الله)۴. دفع پریشانی ونگرانی ۵. برآورده شدن حاجات ۶. افزایش رزق و روزی ۷. طول عمر ۸. دفع بلایا ۹. آمرزش گناهان ۱۰. رهایی از بند شیطان ۱۱. روزهای زیارت سیدالشهدا جز عمر قرار نمیگیرد و در قیامت محاسبه نمیشود.۱۲. در آخرت در سایه الطاف الهی و مورد اکرام الهی قرار گرفتن ۱۳. مساوی با حج ۱۴. ثبت نامش در اعدادنبیین .۱۶ دعای معصومین بدرقه راهش ۱۷ .آمنین در روز قیامت ۱۸. نامه عملش به دست راستش داده میشود. [3]
برطرف شدن بیماری وبا از شیعیان سامرا
سالی در سامرا بیماری کشنده وبا آمد. آیت الله سید محمد فشارکی از مجتهدین به نام نجف دستوردادند همه شیعیان سامرا به نیابت نرجس خاتون مادر امام زمان علیه السلام زیارت عاشورا بخوانند و آن مخدّره را نزد فرزندش شفیع قرار دهند تا از خدا بخواهد که خداوند آنان را از این بلا نجات دهد. شیعیان اطاعت کرده و به دستور آیت الله فشارکی زیارت عاشورا را خواندند. به برکت این زیارت یک نفر از شیعیان سامرا تلف نشد در صورتی که هر روز حدود ۵۰۰ نفر از غیر شیعه تلف میشدند. [4]
دعای علقمه(صفوان)،برای رفع گرفتاریها
امام صادق علیه السلام به صفوان فرمود: هرگاه حاجتی پیدا کردی در هر مکانی که هستی این دعا(دعای بعد از زیارت عاشورا که به اشتباه به نام دعای علقمه مشهور شده) را بخوان و از خداوند بخواه حاجتت برآورده شود. و خداوند خلاف نخواهد کرد. [5]
فصل دوم.حقیقت و محتوای زیارت عاشورا
۱.شناخت امام حسین ع به عنوان شاخص جبهه حق و باطل.
۳.تولّی وتبرّی.شناخت دوست ودشمن.
۴.درخواست ۱۸گانه ازخداوند درمسیر مکتب اهل بیت علیهم السلام
زیارت عاشورا،نقشه راهومیثاق برای شیعیان بشمارمی آید.منشوروسندوتابلوی حق وباطل و نشان دادن راه از چاه و شناخت راه خدا از راه شیطانها و گمراهان است.
۱.شناخت امام حسین ع به عنوان شاخص جبهه حق و باطل.
درابتدای زیارت باامام حسین علیه السلام آشنا می شویم.وی فرزندرسول خدا ص،علی مرتضی ع وفاطمه زهرا س است.وخداوندخونخواه اووغریب وتنها درروزعاشورا درمحاصره حرامیان قرارداشت.
السلام علیک یا ثارالله وابن ثاره والوتر الموتور. ثارالله در مورد دو کس به کار رفته :امام حسین و پدر بزرگوارشان امیر مومنان ع . ثار یعنی خون .ثارالله یعنی خداوند خونخواه وولی دم امام حسین است. وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطانا )اسراء:۳۳ )خونخواهی خدا از سیدالشهدا به جهت شدت ارتباط امام با خداوند بود که در زیارت عرفه مشهود است.
امام باقرع فرمود: آیه وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً …حسین بن علی است.ما ولی دم او هستیم.قائم ما وقتی قیام کند خونخواهی حسین را طلب میکند. [6]
امام حسین شاخص حق و باطل است. یا باید حسینی شد یا یزیدی. راه سومی وجود ندارد. امام حسین درکربلابه برخی فرمود: اگر ما را یاری نمیدهید از این سرزمین بروید تا صدای ما به گوش شما نرسد. امام حسین وارث همه پیامبران از آدم تا خاتم است. (السلام علیک یا وارث آدم صفوة الله…)
امام حسین ع چراغ هدایت و کشتی نجات است. (ان الحسین مصباح الهدی وسفینة النجاة).
شیخ صدوق (درگذشت: ۳۸۱ق)از پیامبرص: (همانا حسین بن علی(ع) در آسمان بزرگتر از زمین است و در سمت راست عرش الهی اینگونه نوشته شده است [که او] چراغ هدایت و کشتی نجات است. [7]
روزی امام حسین بر پیامبر اکرم ص وارد شد. ابّی بن کعب نزد آن حضرت نشسته بود. رسول خدا با دیدن امام حسین فرمود: خوش آمدی ای اباعبدالله ،ای زینت آسمانها و زمین. ابّی با تعجب گفت: چگونه او زینت آسمانها و زمین است و حال آنکه غیر شما کسی نیست! پیامبر فرمود: به خدایی که مرا به حق به رسالت برانگیخت، حسین بن علی در آسمان بزرگتراز زمین است. و در سمت راست عرش الهی نوشته شده: حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است. (همان)
ابوذر از پیامبرص چنین نقل میکند: مثل اهل بیت من در میان شما مانند کشتی نوح است هر کس داخل آن شد نجات پیدا کرد و هر کس تخلف کرد غرق شد. [8]
امام حسین واهل بیت علیهم السلام واسطه بین ما و خداوند هستند. عامل قبولی اعمال و جواز عبور از صراط مستقیم می باشند.دشمنشان دشمن خدا، ولایت و اطاعتشان فریضه، مودتشان لازم ،نافرمانیشان گناه وهرکه با محبت اهل بیت بمیرد شهید مرده است.
۲.چکیده تاریخ اسلام بعد ازپیامبرص. شناخت اسلام ابوسفیانی درمقابل اسلام ناب ومکتب اهل بیت علیهم السلام.مظلومیت پیامبر و اهل بیت رسالت و ظلم و ستم حاکمان بنی امیه.
زیارت عاشورا علاوه بر معرفت زایی نسبت به امامت و ولایت ،چکیده تاریخ اسلام بعد از پیامبرص را به تصویر میکشد. از سویی مظلومیت امامت و مکتب اهل بیت و از سوی دیگر جنایت و خباثت حزب بنی امیه را بیان میکند. شناخت دو مکتب متضّاد یعنی مکتب اهل بیت علیهم السلام و مکتب ابوسفیانی را به مقایسه میگذارد. یک مکتب در اوج کرامت و مظلومیت و مکتب دیگر در اوج رذالت و پستی و ستمگری.
۳.تولّی وتبّری. درزیارت عاشورابتداسلام بر ولی خدا و یارانش میگوییم. السلام علیک یا اباعبدالله وعلی الارواح التی حلت بفائک. این فرازیعنی تولّی واعلان ولایتمداری و اظهار محبت نسبت به حجت خدا و اولیای الهی. ابتدا به سلام و در پایان هم سلام به امام حسین و اصحاب و خاندانش، یعنی در زیر پرچم ولایت اهل بیت عصمت زیستن موجب نجات و سعادت میشود. تکرار سلام و اعلان سلم ووفاداری و همراهی،یعنی هیچکس و هیچ چیز نمیتواند من را از شما جدا کند. آن گاه ازپدیدآورندگان عاشورانام برده وازآنان برائت می جوید. از بنی امیه ،بنی مروان، آل زیاد، آل ابوسفیان ، عمر سعد، شمر و همه کسانی که حادثه عاشورا آفریدند. و این بدان معناست که میبایست دشمن را به طور کامل حتی به نام و صفات و سیره و عمل شناخت. اگر دشمن را نشناختی ممکن است او تو را به عنوان دوست و خیرخواه به بازی بگیردوتورا فریب دهد و در جهت اهدافش از تو بهره ببرد.مانند ورود ابن زیاد به کوفه با شمایل امام حسین ع که مردم فکر کردند امام حسین وارد کوفه شده است. به استقبال او شتافتند وبه اوخوش آمد گویی گفتند !. بنابراین اول دشمنت را بشناس آنگاه حرکت کن. »حرب لمن حاربکم«تاکیددیگری براین موضوع است. ممکن است آدمی عمری در جهل مرکب گرفتار شود و به دنبال شیاطین به عنوان دوست حرکت کند و خود نداند. الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعا )کهف: ۱۰۴( آنها كه تلاشهايشان در زندگى دنيا گم (و نابود) شده، با اينحال گمان مىكنند كار نيك انجام مىدهند!
فلسفه لعن ونفرین
آیت الله بهجت ره:لعن ونفرین تخلیه است وسلام تحلیه .اول خانه را پاکسازی کن آن گاه مهمان بخواه.
نکته این است که لعن و نفرین و بیزاری از حادثه آفرینان عاشورا دو برابر بلکه سه برابر در سلام بر امام حسین و یاران او آمده و این نکته قابل توجه است.
چرا وهابیها و پیروان آنان یعنی دشمنان اهل بیت با خواندن زیارت عاشورا مخالفند و آن را جرم میانگارند. چون درزیارت عاشورا چهره و ماهیت اسلاف آنان یعنی آل ابوسفیان و آل زیاد وآل مروان شناخته میشوند و جنایات آنان برای مردم شکار میگردد.
چرا مشرکان با نشر توحید موافق بودند اما با بیان بت پرستی و بتپرستان مخالف؟
همچنین چرا بنی امیه میگفتند: هرچه میخواهید از توحید و خدا بگویید اما ازشرک ومشرک سخن نگویید. چون مردم اگر شرک را میشناختند فریب بنی امیه را در آلوده کردن معارف اسلام به شرک نمیخوردند.
۴.خواسته های ۱۸گانه ازخداوندکه دریک فصل به آن پرداخته می شود.
درزیارت عاشورا-بیشتردروسط زیارت عاشورا- حدود ۱۸خواسته ازخداوند می طلبد.البته دوتای آنها به جهت اهمیت تکرارشده است. خواستههایی بسیار بلند و عالی که آرزوی هر سالک و عارف است.
خداوندفرمود: پروردگار شما گفته است مرا بخوانيد تا (دعاى) شما را اجابت كنم، كسانى كه از عبادت من تكبر مىورزند به زودى با ذلت وارد دوزخ مىشوند.
(وَ قالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِينَ (غافر:۶۰)
پیامبرص:دعا،سلاح مومن وعموددین ونورآسمانها وزمین است. [9]
امیرمومنان ع:محبوب ترین عمل نزدخدای بزرگ درزمین دعا است.[10]
البته دعا شرایطی دارد.درچه زمانی ومکانی وچگونه خوانده شود؟.درزیارت عاشورا،دعاها درمیانه زیارت وبعداز لعن وبرائت ازدشمنان وسلام برامام حسین ویارانش آمده است.یعنی به گفته آیة الله بهجت:بعد ازتخلیه وتحلیه.تخلیه یعنی خانه قلبت را ازطاغوتهاپاکیزه کن آنگاه باتحلیه وزیوربخشیدن مهمان دعوت کن.
بعد از سلام به امام حسین و یاران او و لعن و نفرین بر قاتلان وی در آغاز و پایان زیارت، مومن خواستههایش را از خداوند چنین مسئلت میدارد:
۱. توفیق خونخواهی سیدالشهدا در کنار امام منصور و منتقم یعنی امام زمان. فَاَسْئَلُ اللَّهَ الَّذی اَکْرَمَ مَقامَکَ وَ اَکْرَمَنی بِکَ اَنْ یَرْزُقَنی طَلَبَ ثارِکَ مَعَ اِمامٍ مَنْصُورٍ مِنْ اَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ و َآلِه. این خواسته یک بار دیگر تکرار شده است.این دعایعنی سربازامام زمان شدن وانتظار فرج وظهور حجت خدا بودن و در رکاب او زیستن و خونخواه امام حسین شدن.
انتظار یعنی آمادگی کامل. والاّ چنین درخواستی معنی پیدا نمی کند ونوعی بازی باکلمات بشمار می آید.
۲. آبرومند شدن در دنیا به واسطه آبروی امام حسین ع. اَللّهُمَّ اجْعَلْنی عِنْدَکَ وَجیهاً بِالْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلامُ فِی الدُّنْیا. خدایا به آبروی حسین علیه السلام در دو عالم مرا آبرومند گردان. بسیاری از مردم به خاطر حفظ آبرو،از برخی کارها ومنافع خود میگذرند.وگناهان خود را مخفی نگهمیدارند.
۳. آبرومند شدن درآخرت. اَللّهُمَّ اجْعَلْنی عِنْدَکَ وَجیهاً …وَ الاْخِرَةِ . آخرت یوم تبلی السرائراست.همه پنهانی آشکارمی شود.حفظ آبرو درآخرت، درانظارمردم وپیش پیامبرخدا وامامان معصوم بسیار مهم است.
۴.درخواست معرفت نسبت به اهل بیت علیهم السلام. فَاَسْئَلُ اللَّهَ الَّذی اَکْرَمَنی بِمَعْرِفَتِکُمْ.
بدون معرفت وشناخت اهل بیت علیهم السلام،انسان را ه را گم میکند.
پیامبرص به سلمان فرمود:سلمان!هرکس ازامتم که امامی نداشته باشدواورانشناسد،به مرگ جاهلی ازدنیا رفته است. [11] زیارت جامعه کبیره گویای این فراز از زیارت است.
امام سجادع:کسی که رهبرحکیمی که اورا هدایت کندنداشته باشد،هلاک می شود.[12]
مشکل مسلمانان،نشناختن امام حسین ع واهل بیت پیامبرص به عنوان امام و راهبر است.
طی این مرحله بی همرهی خضرمکن ظلمات است بترس ازخطرگمراهی
۵. معرفت و شناخت دوستان و محبین اهل بیت علیهم السلام فَاَسْئَلُ اللَّهَ…وَمَعْرِفَةِ اَوْلِیاَّئِکُمْ محبین و دوستان اهل بیت، پناهگاه وواسطهاند.هم ما رابا امامان معصوم ع آشنامی سازندوهم واسطه فیض الهی هستند. سفارش شده در کنار قبور اولیای خدا دعا کنید. صالحین واسطههای خوبی برای برآورده شدن حاجات هستند.
پیامبرص:یادکردن ازصالحین موجب نزول رحمت الهی می شود. [13]
۶. برائت و بیزاری از دشمنان اهل بیت. وَ رَزَقَنِی الْبَراَّئَةَ مِنْ اَعْداَّئِکُمْ.یک روی دیگرسکه،اعلان بیزاری ازدشمنان آن حضرت وهمراهان اوست.
گاه دم از امام حسین ع میزنند ولی حاضر نیستند مرگ بر آمریکا، شیطان بزرگ بگویند.
حج را با همه سختیهایش به جان میخرند اما برائت از مشرکین را در حج یا قبول ندارند یا به آن عمل نمیکنند. دین اسلام و پیرو امام حسین بودن ولی از دشمنان او بیزاری نجستن نوعی نقص ایمان وفریب دادن خود است.
۷ .همراهی با امام حسین و یارانش در دنیا. اَنْ یَجْعَلَنی مَعَکُمْ فِی الدُّنْیا … معیت یعنی درخوشی وناخوشی با امام حسین بودن وامام حسینی زیستن است. نه فقط به وقت گرفتاری به یاد امام حسین ع بودن. برخی به مانند کار ت عابربانک عمل میکنند که به وقت نیاز کارت میکشند.وقتی گرفتاری برایشان پیش آمد درخانه امام حسین ع وحضرت عباس ع را می کوبند.ولی وقتی حاجاتشون برآورده شد آنان را فراموش میکنند. یا فقط به هنگام محّرم عزاداری بر پا میکنند. ولی بعد از محرّم همه چیز رافراموش میشود.
مهمترین ره آورد معیّت و همراه بودن با امام حسین واهل بیت علیهم السلام،احساس امنیت وآرامش است.همانندکودکی که دردامن پدرومادرقرارگرفته باشد.
خاطره مقام معظم رهبری: در یکی از روستاهای مشهد خانمی بود به بچه های روستا قرآن می آموخت.خانمی دست تنگ بود ولی با پناه بردن به امام رضاع،هزینه کلاس وکمک به شاگردانش راامام رضا علیه السلام می پرداخت.روحانی روستا کنجکاو وبرایش سوال شده بود؟ از خانم پرسید ه بود تو که آهی در بساط نداری نه درآمدی ونه کسب وکاری! به بچههای بی بضاعت کمک می کنی و کلاس قرآن را همچنان برپا می داری. پول اینها را از کجا می آوری؟ خانم گفته بود:ازامام رضا درمشهدمی گیرم.روحانی باتعجب در سفری که خانم عازم مشهد می شود اوراتعقیب می کند.خانم واردمشهدوخدمت امام رضاع می رسد.دراین ملاقلات که کمی طولانی شده امام رضا ع احوال تک بچه ها را می پرسد وبعدپولی به خانم می دهد.بعدازاین ملاقات روحانی خانم را می بیند وازاومی پرسد. خانم می گوید خدمت امام بودم. اواحوال تک تک شاگردانم را پرسیدواین هم پول را به من داد.مشتش رابازمی کند وپول ها رانشان می دهد.
۸.معیّت درآخرت. اَنْ یَجْعَلَنی مَعَکُمْ … وَالاْخِرَةِ.همراهی ومعیّت ودرکنارامام حسین ع بودن درآخرت ،بیشترمورد نیازاست.آخرت ومحشر،روزسختی است.درمیان میلیاردها انسان سرگران،تنها وبی کس، اگرامام حسین به فریادمان نرسد،به چه کسی پناه ببریم!
۹. قدم صدق در دنیا وَاَنْ یُثَبِّتَ لی عِنْدَکُمْ قَدَمَ صِدْقٍ فِی الدُّنْیا.این فرازدرسجده زیارت هم آمده است.
قدم صدق یعنی:ثبات قدم وپایداری برعهدوپیمان وبرخورداری از اراده ای پولادین در برابر ناملائمات و صادقانه وبدون تزلزل در کنار اهل بیت بودن. قدم صدق درقرآن آمده است: وَبَشِّرِ الَّذِینَ آمَنُوا أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَ رَبِّهِمْ. (یــونس: ۲) «قدم صدق» درآیه شریفه یعنی قدمهايى كه با آگاهى به سوى خدا برداشته مىشود. مصداق آن اصحاب امام حسین ع وکمال آن، قمر بنی هاشم (ع) درروزعاشورا است که دریاری امام حسین(ع) برعهدخویش ثابت قدم ماندند.
آیة الله مکارم می فرماید:ما در دعای سجده ی زیارت از امام حسین علیه السلام انتظار شفاعت داریم ولی این شفاعت در نتیجه ی ثبات قدم در مسیر امام علیه السلام و اصحابش است (وَ ثَبِّتْ لِي قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَكَ مَعَ الْحُسَيْنِ وَ أَصْحَابِ الْحُسَيْنِ)
یعنی وقتی لفظا ادّعا داریم حسینی هستیم باید در افکار، اخلاق، بازار، خانواده و غیره حسینی باشیم. آن هم به گونه ای که ثبات قدم باشد نه اینکه یک روز حسینی باشیم و روز دیگر نباشیم. عزاداری به تنهایی هر چند خوب است ولی کافی نیست. در کنار آن باید ثبات قدم و همراهی با آنها وجود داشته باشد.حتی ثبات قدم با آنها در روز قیامت منوط به وجود ثبات قدم با آنها در دنیا است. [14]
باید دریاری دین و پایداری و ایستادگی در کنار اهل بیت علیهم السلام شیعه تنوری بود. نه هماننده کوفیان که امام حسین علیه السلام را دعوت کردند ولی نه تنهادر کنار آن مهمان عزیز نماندند که درمقابل آن حضرت شمشیرکشیدند. انقلابی بودن مهم نیست،انقلابی ماندن مهم است. امروز غزّه فلسطین با استقامت و پایداری وصف ناپذیر بلندقامت درمقابل همه جانخواران و فتنهگران ومفسدان، ایستاده وپوزه استکبار جهانی آمریکاشیطان بزرگ و صهیونیسم خونخوار و حامیان آنها را به خاک مالیده است.نظام سلطه با جنایات بی سابقه نتوانسته براین ملت مظلوم ستم دیده مقتدرفائق آید.
۱۰.قدم صدق درآخرت. …قَدَمَ صِدْقٍ …وَ الاْخِرَةِ.قدم صدق درسرای جاوید،یعنی بودن درکنارامام حسین ع دربهشت راخواستاریم.این قدم صدق،دراثر قدم صدق درنیا حاصل می شود.اگردردنیا کناروهمراه امام حسین ع بودیم درآخرت کنارآن حضرت خواهیم بود.
این همان مقعدصدق است که درقرآن آمده وپرهيزگاران را بدان بشارت می دهد. ٍفِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ (قمر:۵۵)
۱۱.مقام محمود وَ اَسْئَلُهُ اَنْ یُبَلِّغَنِی الْمَقامَ الْمَحْمُودَ لَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ.مقام محمود یعنی مقام شفاعت که در اختیار پیامبران و شهدا و امامان است.دراین زیارت ازخداوندمی خواهیم این مقام را به ما هم عنایت کند. همچنان که دربرخی روایات مقام شفاعت به جز انبیاء وامامان به برخی نسبت داده شده است. مانند:برخی عالمان وارسته، شهیدان،اولیای الهی، حاجیان.
البته شفاعت فقط با اذن خداوند است.بی اجازه خداوندکسی حق شفاعت ازدیگری را ندارد.برخی مقام محمود را به ولایت مطلقه محمدی ع معنی کرده اند که دولت کریمه وحکومت الهی را آرزومنداست.
۱۲. بیشترین پاداش برای مصیبت زده . وَ اَسْئَلُ اللَّهَ بِحَقِّکُمْ وَبِالشَّاْنِ الَّذی لَکُمْ عِنْدَهُ اَنْ یُعْطِیَنی بِمُصابی بِکُمْ اَفْضَلَ ما یُعْطی مُصاباً بِمُصیبَتِهِ مُصیبَةً ما اَعْظَمَها. درخواست برترین پاداشها برای مصیبت آقا اباعبدالله و یارانش.مصیبتی در اسلام ودرعالم و در تمام آسمان و زمین به مصیبت امام حسین علیه السلام نمی رسد.
درقرآن درپاداش مصیبت زده می خوانیم: صابران) هنگامی که مصیبتی به آنان می رسد می گویند: ما از آن خدا هستيم و به سوى او باز مىگرديم! اينها همانها هستند كه الطاف و رحمت خدا شامل حالشان شده و آنها هستند هدايت يافتگان.(الَّذِينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ أُولئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ (بقره:۱۵۶-۱۵۷).
۱۳. صلوات ودرود ازجانب خداوند اَللّهُمَّ اجْعَلْنی فی مَقامی هذا مِمَّنْ تَنالُهُ مِنْکَ صَلَواتٌ . صلوات ازدوبعد معنوی وسیاسی برخورداراست.دربعدمعنوی درزیارت جامعه کبیره، چهارآثاربرای آن شمرده شده است.:پاکی فطرت وخلقت،پاکیزکی نفس ،تزکیه جان وکفاره گناهان.[15]
صلوات هم مداداست وهم پاک کن.ثواب می نویسد وگناه پاک می کند.
صلوات دربعدسیاسی یعنی برخورداری ازنعمت ولایت اهل بیت علیهم السلام.وبراءت وبیزاری ازولایت ستمگران وغاصبان وطاغوت ها.امام سجاد ع درصحیفه سجادیه درهرفرازازدعاهایش برمحمد وآل محمدصلوات می فرستد،این تکرارمی خواهد به ما بفهماند که اصل وریشه دین وراه درست محمدواهل بیتش هستند وغیرازاینها کج راهه است.
۱۴. رحمت الهی. اَللّهُمَّ اجْعَلْنی فی مَقامی هذا مِمَّنْ تَنالُهُ … وَ رَحْمَةٌ …حیات وممات ما به رحمت الهی وابسطه است.همانندلامپی که باوصل به منبع نور،روشنایی می دهد.
۱۵. مغفرت و آمرزش الهی. اَللّهُمَّ اجْعَلْنی … مِمَّنْ تَنالُهُ… وَ مَغْفِرَةٌ.دراین فرازطلب مغفرت راازخداوندخواهانیم.اگرغفران الهی نباشد،آلودگی سراسروجودمان رامی گیردوشیطان مارااسیرکرده به جهنم می برد.
۱۶. زیستن به آیین محمد و آل محمد. اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیایَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ …بهترین وآرامش بخش ترین زندگی،زیستن به آیین پیامبرص واهل بیت اوست.همه ارزشها وخوبی ها درزیرچتراینان نهفته است.ارزشهایی که به منبع نوروصل است.وشیطان درآن راهی ندارد.
۱۷. مردن بر آیین محمد و آل محمد اَللّهُمَّ اجْعَلْ … مَماتی مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ .بهترین مرگ،مردن درمسیرپیامبرواهل بیت اوست.یعنی شهادت یا اجر شهادت داشتن.چنین مرگی خسارت ندارد.
امام علی ع:کسی که دربستربمیرد،درحالی که معرفت خدا ورسول واهل بیت پیامبر ص رادردل دارد،شهیدمرده است.وپاداش اوبرعهده خداوندسبحان است.[16]
رَسُولُ خدا ص :کسی که برمحبت آل محمدبمیرد،شهیدازدنیارفته است.(اجرشهیددارد)[17]
۱۸.شفاعت امام حسین علیه السلام در قیامت. اَللّهُمَّ ارْزُقْنی شَفاعَةَ الْحُسَیْنِ یَوْمَ الْوُرُودِ
شفاعت، مهمترین جوازرفتن به بهشت وسعادت ابدی است.شفاعت،شامل هرکسی نمی شود.شفاعت دراثرقدم صدق دردنیاحاصل می شود.
فصل چهارم.جنایات ۲۴گانه لشکرابن سعد درروزعاشورا
۲۴ جنایت و گناه کبیره از جانب قاتلان امام حسین در روز عاشورا انجام گرفته است که هیچ کدام با قوانین اسلام و حتی قوانین ینالملل سازگار نیست.
۱. اتهام خارجی به امام حسین.یعنی خروج از دین اسلام به جهت عدم بیعت با حاکمی فاسد و فاسق مثل یزید.
۲. محاصره نظامی کاروان حسینی -که همراه خانواده بودند- با لشکری ۳۰هزارنفر،در بیابان تفتیده کربلا و مانع رفتن آنان به شهرهایی مثل کوفه ومکه ومدینه و… حال آن که امام حسین ع برای جنگ نرفته بود.
۳. کوبیدن طبل جنگ با کاروان اهل بیت علیه السلام. عمر سعددرعصر تاسوعا لشکریان را آماده حمله کرد و فریاد زد: یا خیل الله ارکبی و ابشری .
۴. جنگ و قتال در ماه حرام یعنی محرم الحرام که از چهار ماه حرام به شمار میآید.وجنگ دراین ماهها حرام است ( يَسْئَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرامِ قِتالٍ فِيهِ قُلْ قِتالٌ فِيهِ كَبِير(بقره:۲۱۷)
۵. فرمانبری از حاکمان فاسد و فاسق و زیستن در زیر سایه حکومت کفر و ظلم یزید(فاسق و زنازاده فرزند زنا زاده )امام حسین علیه السلام درمورد اوفرمود: الدّعی وبن الدّعی قد رکزنی بین اثنتین،بین السلة والذّلة وهیهات مناالذّلة
۶. بستن آب به روی اهل بیت پیامبرص. و حال آنکه استفاده ازآب به عنوان ابزاری در جنگ ممنوع است.آلوده کردن آب دشمنان مشرک مجاز نیست چه برسد به مسلمان!.امیر مومنان در جنگ صفین ابتدا نهرآب به تصرف لشکریان معاویه درآمده بود وبه دستورمعاویه آب رابه روی لشکریان امام علی ع بستندوبه آنان استفاده ازآب را نمی دادند.لشکریان امام علی ع با یک حمله آب را پس گرفتند.وگفتند: لشکریان معاویه راازآب منع کنیم.امیرالمومنین ع اجازه ندادند.و اجازه دادند دشمنان از آب استفاده کنند. راستی درکدام دین وآیینی کشتن کسی که آمده برای کودکان آب ببردمجاز شمرده است.!
۷.کشتن حجت خدا.در اسلام کشتن راهبان و صومعه نشینان ممنوع است چه برسد به امام مسلمین. تنها یهودیان هستند که بیباکانه در یک روز ۷۰ پیامبر را کشتند و بدون دغدغه به کارشان پرداختند.در مائده آیه۲۳آمده است: هر کس نفس محترمهای را بکشد گویا تمام مردمان دنیا را کشته است.
۸ کشتن با قتل صبر یعنی زجر کش کردن. در روز عاشورا سر امام حسین ع را با ۱۲ ضربه خنجرجدا کردند.
۹. کشتن کودکان و زنان. اسلام کشتن کودکان و زنان مشرکان را در جنگ ممنوع اعلام کرده است چه برسد به مسلمان.ولی در روز عاشورا عبدالله ۶ ساله وقاسم ۱۳ ساله وعلی اصغر ۶ ماهه و برخی از زنان به قتل رسیدند .
۱۰. مانع نماز خواندن امام حسین و یارانش. لشکرابن سعدبه سمت امام حسین ع در حال نماز تیراندازی کردند که برخی از یاران آن حضرت به شهادت رسیدند. حصین بن تمیم از لشکرابن سعد فریاد زد: نماز شما پذیرفته نیست. حبیب بن مظاهر از یاران امام در پاسخش گفت: ای درازگوش آیا میپنداری نماز آل رسول قبول نیست و نماز تو قبول است!
۱۱. کشتن مجروحان در جنگ برخلاف قوانین جنگ است چه برسد به قانون اسلام.
۱۲. اهانت و دشنام به امام حسین ع. در اسلام دشنام دادن حتی به مشرکان ممنوع است چه برسد به فرزند رسول خدا.
۱۳. هیاهو و داد و فریاد به هنگام سخنرانی امام تا سخنان آن حجت خدا به گوش سربازان نرسد.
۱۴. پایکوبی و هلهله بعد از به شهادت رساندن یاران امام حسین علیه السلام (فرحت به آل زیاد و آل مروان)
۱۵. رها کردن اجساد شهدای کربلادر بیابان.
۱۶. تاختن اسب به بدن مطهر حبیب خدا بعد از شهادت آن حضرت. به فرمان ابن سعد ده نفر از زنا زادگان بر بدن مجروح امام حسین تاختند .
۱۷. بریدن سر شهدا و به نیزه کردن آنها و چرخاندن در شهرها.
۱۸. مثله کردن اجساد شهدا. مانند جسم علی اکبر و مثله کردن بدن ابوالفضل العباس و بریدن انگشت امام حسین. مثله کردن در اسلام حرام است. در جنگ احد جسم حضرت حمزه توسط هند جگرخوار -مادربزرگ یزید -مثله شد.هندجگرآنحضرت را بدندان گرفت.
۱۹. غارت اموال مسلمان به ویژه آل الله.
۲۰. آتش زدن خیمههای آل رسول که به جز انسانهای کافر چنین عملی نجام نمیدهند.
۲۱. به اسارت گرفتن زنان و کودکان آل الله. حدود ۶۰ نفرزن وکودک را به اسارت بردند. در جنگ جمل وقتی که لشکرجملی ها شکست خوردوعایشه سقوط کرد، امیر مومنان ع او و نیروهایش را به اسارت نگرفت. و عا یشه را با احترام ومحافظان زن درلباس مردبه مدینه فرستاد. و در پاسخ معترضان فرمود:چه کسی ازشما حاضراست عایشه را به اسارت بگیرد!
۲۲. اذیت و آزار و شکنجه اسیران.،که خودقصه مفصلی دارد.
۲۳. کمک به ظلم و ستمگران که اعانه بر ظالم وحرام است.
۲۴. نقض قوانین و مقررات میدان جنگ. در سابق جنگ درمیدان نبرد،تن به تن نجام میگرفت. ولی دشمنان وقتی در مقابل اصحاب امام حسین درمانده میشدند حمله گروهی میکردند. مانند امروز در جنگ غزه که صهیونیستها بمبهای چند تنی بر سر زنان وکودکان وبیمارستانها ومدارس وکودکستانها میریزند.
وَ سَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُون )شعرا: ۲۲۷ (
وَ لا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غافِلاً عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّما يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصارُ مُهْطِعِينَ مُقْنِعِي رُؤُسِهِمْ لا يَرْتَدُّ إِلَيْهِمْ طَرْفُهُمْ وَ أَفْئِدَتُهُمْ هَواءٌ (ابراهیم:۴۲-۴۳) این است عاقبت کسانی که در یک روز ۲۴ گناه کبیره و جنایت علیه فرزندان رسول خدا انجام دادند. چگونه برخی می خواهند جنایتکاران واقعه عاشورا را تطهیر کنند.!
[1] . زیارت عاشورا فراتر از شبهه، آیت الله تبریزی ص۲۰ به نقل از کتاب مصباح المتهجد ص ۵۳۶
[2] . همان ص ۴۵ و ۴۶ .
[3] . همان ص ۲۹ تا ۴۴ .
[4] . همان صفحه ۹۳ و ۹۴ به نقل از الکلام یجرالکلام ج ۱ ،ص ۵۴ و ۵۵ .
[5] . همان ص۷۴
[6] . سَلَّامِ بْنِ الْمُسْتَنِيرِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع فِي قَوْلِهِ وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً قَالَ هُوَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ع قُتِلَ مَظْلُوماً وَ نَحْنُ أَوْلِيَاؤُهُ وَ الْقَائِمُ مِنَّا إِذَا قَامَ طَلَبَ بِثَأْرِ الْحُسَيْنِ ع ( بحار الأنوار (بيروت)،ج۴۴،ص۲۱۸،باب۲۸،ح۷).
[7] . إِنَّ الْحُسَینَ بْنَ عَلِی فِی السَّمَاءِ أَکْبَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمَکْتُوبٌ عَنْ یمِینِ عَرْشِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِصْبَاحُ هُدًی وَ سَفِینَةُ نَجَاةٍ.) (عیون اخبار الرضا(ع)، ۱۳۷۸ق، ج۱، ص۶۰؛ و کمال الدین، ۱۳۹۵ق، ج۱،ص۲۶۵ )
[8] . إِنَّمَا مَثَلُ أَهْلِ بَيْتِي فِي هَذِهِ الْأُمَّةِ كَمَثَلِ سَفِينَةِ نُوحٍ مَنْ رَكِبَهَا نَجَا وَ مَنْ تَرَكَهَا هَلَكَ (بحار الأنوار (بيروت) ؛ ج۲۳؛ ص۱۲۱،ح۴۳)
[9] . الدُّعَاءُ سِلَاحُ الْمُؤْمِنِ وَ عَمُودُ الدِّينِ وَ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ.(كافي (دارالحديث) ،ج۲،ص ۴۶۸ ).
[10] . أَحَبُ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ- عَزَّ وَ جَلَّ- فِي الْأَرْضِ الدُّعَاءُ (كافي (دارالحديث) ،ج۴،ص۳۰۰ )
[11] . یاسَلْمَانُ. فَمَنْ مَاتَ مِنْ أُمَّتِي وَ لَيْسَ لَهُ إِمَامٌ يَعْرِفُهُ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً.(كتاب سليم بن قيس الهلالي ، ج۲،ص۹۳۲،ح۷۱).
[12] . هَلَكَ مَنْ لَيْسَ لَهُ حَكِيمٌ يُرْشِدُهُ (بحار(بيروت)،ج۷۵،ص۱۵۹،باب۲۱ وصايا علي بن الحسين ع)
[13] . عِنْدَ ذِكْرِ الصَّالِحِينَ يَنْزِلُ الرَّحْمَةُ (بحار (بيروت)،ج۹۰،ص۳۴۹)
[14] . درس خارج۲۱/۱۰/۹۰
[15] . وَ جَعَلَ صَلَوَاتِنَا عَلَيْكُمْ وَ مَا خَصَّنَا بِهِ مِنْ وَلَايَتِكُمْ طِيباً لِخَلْقِنَا وَ طَهَارَةً لِأَنْفُسِنَا وَ تَزْكِيَةً لَنَا وَ كَفَّارَةً لِذُنُوبِنَا (من لا يحضره الفقيه ، ج۲،ص۶۱۳)
[16] . مَنْ مَاتَ عَلَى فِرَاشِهِ وَ هُوَ عَلَى مَعْرِفَةِ حَقِّ رَبِّهِ وَ رَسُولِهِ وَ حَقِّ أَهْلِ بَيْتِهِ مَاتَ شَهِيداً وَ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ سُبْحَانَهُ) (تصنيف غرر الحكم و درر الكلم ،ص۱۱۵،ح۱۹۹۷)
[17] . مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهِيداً (بحار الأنوار (بيروت)،ج۲۷،ص۱۱۱،باب۴)