چکیده
انگلیس خبیث بیش از سیصدسال پیش برای مبارزه با اسلام و علما بویژه حوزهها و عالمان شیعی نقشهی جامعی ترسیم کرده است. این نقشه راه که در کتابی به نام«کیف نحطّم الإسلام» توسط وزارت مستعمرات انگلیس نوشته شده به 35 راهبرد اشاره دارد ، این مقاله در صدد انعکاس این راهبردهای 35 گانه با برخی مصادیق آن می باشد.
کلید واژه: همفر، انگلیس، راهبرد سی وپنج گانه، اسلام وعلمای شیعه.
مقدّمه
انگلیس زمانی امپراطوری دنیا را در سر می پروراند و خود را بریتانیای کبیر مینامید، و امروز هم با همان آرزو در پی استعمار و زیر سلطه بردن کشورها ئ غارتگری است، این روباه حیله گر بالغ بر سیصدسال پیش در نقشه جامعی حدود 35 راهبرد نرم جهت مقابله با اسلام و حوزه های علمیّه و عالمان دین طراحی و اجرایی کرده است .
مستر همفر جاسوس کارکشته انگلیس درکتاب خاطرات خود پرده از سیاست های راهبردی دولت متبوعش بر می دارد، او که در سال 1710 میلادی(یعنی حدود 305 سال پیش) مأمور به خاورمیانه بوده ، به این راهبردها و شیوه های نفوذ انگلیس در قلمرو مسلمانان اشاره می کند. در این نوشتار به35 راهبرد اشاره خواهیم داشت، تا هشداری باشد برای نخبگان و دلسوزان نظام اسلامی و حوزه های دینی .
انگلیسیها مانند روباه حیله گرند و پیوسته از طریق جنگ نرم و نفوذ، سیاستهای خود را پیش می برند، برخلاف آمریکائیها که همچون خرس وحشی اند و جنگ افروز.
همفر در خاطراتش می نویسد : وزارت مستعمرات[1](در سال 1710میلادی) من و نُه نفر دیگر را به کشورهای اسلامی مصر، عراق ، ایران ، حجاز و آستانه ترکیه فرستاد . پول و امکانات فراوان در اختیار ما گذاشت و حتی اسامی حاکمان، علماء و رؤسای قبائل را نیز به ما داد . آخرین سخن دبیرکل را فراموش نمی کنم که – به هنگام تودیع به نام مسیح با ما وداع کرد- گفت : آینده کشور ما در گرو پیروزی شماست، هرچه نیرو دارید در راه پیروزی خودتان به کار گیرید(عطائی، 1390، 424).
او در عدم تأثیر جنگ سخت گفت: همان گونه که قوم مغول نتوانستند اسلام را ریشه کن سازند ، جنگهای صلیبی نیز فایده ای نداشتند، امّا امروز حکومت با عظمت در این زمینه است که اسلام را از داخل با یک نقشه مطالعه شده و دقیق با بینش و به مرور زمان نابود سازد (همان ، ص490-491).
جنگ سخت و قشون کشی نظامی، علاوه بر هزینه های سنگین مادّی و تلفات نیروی انسانی، تنفر عمومی را در پی دارد. برخلاف جنگ نرم که با لبخند، مردم را به خود جذب می کند و نیز هزینه سنگین مادی و تلفات نیروی انسانی نیز در پی ندارد.
برنامهای برای سیصد سال بعد
همفر می نویسد: کشیش در جلسه ای که اعضاء اخبار مطلوبی درنیافته بودندگفت : ناراحت نشوید ، زیرا مسیح به حکومت نرسید مگر پس از سیصد سال ستم دیدن و تبعید و قتل نسبت به خودش و پیروانش . امیدوارم مسیح از ملکوتش نظری به سوی ما کند تا بتوانیم کفّار را از مراکزشان بیرون کنیم و لو بعد از سیصد سال(همان ، ص 422-423).
خطر شیعیان برای انگلیس به علّت پیروی از علماء
همفر می گوید: شیعیان بیش از هر کس و هر چیزی از علمای خود پیروی می کنند ، زیرا آنان حق حکومت و ولایت را تنها منحصر به عالِم(دینی) می دانند و چندان اهمیّتی به سلطان نمیدهند(همان ، ص 422) .
همفر این جاسوس کارکشته انگلیسی سخن از کتابی به نام « کیف نحطّم الأسلام »(چگونه اسلام را نابود کنیم) می زند که توسط وزارت انگلیس خبیث در هزار صفحه نگاشته شده و راهبردها و راهکارها وشیوه های مبارزه با اسلام و مسلمانان و روحانیون و مراجع شیعی را در آن تبیین کرده است . در این کتاب 35 راهبرد نرم به چشم می خورد که در این مقاله با اندکی توضیح از منظر شما گرامیان خواهد گذشت(البته در اصل 37 راهبرد است که دو راهبرد را ادغام کردیم)؛
نکته قابل توجه:
کتاب کیف « نحطّم الإسلام »، به زبان انگلیسی بوده که به زبان عربی ترجمه شده است. مواد این کتاب به عنوان یک منشور و دستورالعمل و نقشه راه در اختیار جاسوسهای انگلیس از جمله مسترهمفر قرارگرفته است.
برای یافتن نسخهای از کتاب جستجوی گستردهای از طریق کتابخانهها، پژوهشگاهها، فضای مجازی انجام گرفت، ولی متأسفانه نسخه ای یافت نشد. آنچه در این نوشتار مورد استناد قرار گرفته، بخش هایی از کتاب است که کتاب اعترافات2، م.ع.عطائی اصفهانی، انتشارات حضرت عباس(ع)، قم، 1390،ص479-490 وکتاب خاطرات مستر همفر، ترجمه استادعلی کاظمی، نشر اخلاق، قم، چهاردهم،1393، منعکس شده است.
راهبـردهـای سی و پنج گانه :
راهبرد 1: شناخت نقاط ضعف مسلمانان و تشدید آنها ، شناخت نقاط قوّت مسلمانان و مقابله با آنان. در این سند تمام نقاط قوت و ضعف مسلمانان و شیوه مقابله با آنها تبیین شده است.
دبیرکلّ وزارت مستعمرات در اهمیّت این راهبرد به همفر می گوید : اگر تو بدانی دشمنت از طرف مشرق می آید تمام قوای خودت را در آن سمت قرار می دهی، امّا اگر متوجه نشدی که دشمنت از کدام طرف یورش می کند، مجبور هستی لشکرت را به هر طرف پراکنده کنی(کاظمی1393: 86).
راهبرد2: ایجاد فتنه و اختلاف با تکثیر سوء ظنّ میان گروههای متنازع و دامن زدن به اختلافات با هدف تجزیه.
انگلیسیها با اشغال کشورمان در سال 1320 ابتدا با قبایل عرب، ترک، لر و دیگر قبائل پیمان بستند، آنگاه به دولت مرکزی سلاح فروختند، و ارتش را جهت سرکوب قبایل وقومیتها، تجهیز و تحریک کردند.
این راهبرد همان شعار انگلیسی هاست: « اختلاف بیانداز و حکومت کن»، و امروز تنور این اختلافات بین شیعه و سنّی، گروه های اسلامی ودولت ها، بیش از هر زمانی داغ تر است .
همفر: دبیرکل به من گفت همفر! برخی از نزاعها، نزاع سفید و سیاه، برخی قبیله ای، قسمتی اقلیمی، برخی ملّی و برخی مذهبی است. عمده هدف تو در این سفر پی بردن به این نزاعها، و نقطة انفجار آنهاست. اگر توانستی نزاعی راه بیندازی عالی ترین خدمت را به انگلستان کرده ای. زیرا ما انگلیسیها نمی توانیم زندگی راحتی داشته باشیم مگر از راه فتنه انگیزی و ایجاد نزاع و اختلاف در کشورها و نمیتوانیم قدرت دولت عثمانی را از بین ببریم مگر از راه ایجاد فتنه میان ملتهای مسلمان… اگر مسلمانان اتحاد کلمه را از دست دادند و نیروهایشان متفرق شد، ما به بهترین شیوه و به سادگی می توانیم آنان را استثمار کنیم(عطائی1390: 438-439).
راهبرد3: نشر کتاب های توهین آمیز به بعضی مذاهب.
به عنوان نمونه : کتاب آیات شیطانی توسط سلمان رشدی، کتاب تحفه اثناعشریّه، نوشته شاه عبدالعزیز دهلوی(1159-1239ه ق) که به هنگام اشغال هند توسط انگلیسی ها و با اشاره آنها توسط دهلوی بر ضد شیعه نوشته و منتشر شد؛ همچنین ده ها کتاب که توسط وهابی ها علیه مکتب شیعه به بازار سرازیر گشت.
فرقه وهابیت با اشاره انگلیس و آمریکا تا امروز بالغ بر پنج هزارعنوان کتاب و هزاران سایت علیه شیعه نوشته و راه انداخته اند. انگلیسیها علاوه بر پشتیبانی از تشیع انگلیسی، دهها شبکه علیه شیعه را پشتیبانی می کند. انگلیس و آمریکا دریافتهاند که شیعه مبلّغ اسلام ناب است که با نظر آدمی سازگار و از جاذبههای خاصی برخوردار می باشد و اگر به گوش مردم دنیا برسد گروه گروه به آن می پیوندند، آن وقت است که منافع آنها در دنیا به خطر می افتد.
راهبرد4: هزینه کردن پول. (به عنوان نمونه، کمک به داعش و گروههای تکفیری و نیز پرداخت هزینه شبکههای ماهواره ای و رسانه های ضدّ انقلاب و تشیّع انگلیسی مانند : BBC،CNN، وصال حق، وصال فارسی، کلمه تی وی، ایران فردا، امام حسین3،2،1 ، الزّهراء، مرجعیت، نور، رها، سلام، اهل بیت، ابالفضل العباس، الأنوار، المهدی وده ها مورد دیگر که اکثراً از انگلیس پخش می شوند).
راهبرد 5: گسترش و توسعه جهل و نادانی و بی سوادی از طریق منع چاپ کتاب، سوزاندن کتب، انصراف جوانان از علم آموزی، سرگرم کردن جوانان به برنامههای غفلت آفرین و اعتیادآور و… .
به عنوان مثال: در اشغال عراق، انگلیسیها به سوزاندن کتابخانه شیخ طوسی در نجف اشرف اقدام کردند، که بیگمان از زیانبارترین حوادث تلخ تاریخ شیعه، بود، چرا که در آن حادثه، هزاران اثر بیمانند به خاکستر تبدیل شد و جهانی را از رشد علم و دانش محروم کرد. همچنین در اشغال هند مردم را از آموزش بازداشتند و کتابخانه ها را سوزاندند و… .
راهبرد6: رواج صوفی گری و عارف سازی، از طریق توسعه حلقه های تصوّف، ترویج کُتب زهد و کناره گیری از دنیا، مانند کتاب احیاء العلوم غزالی ، کتب ابن عربی و… . یکی از اهدف غربی ها برای سلطه بر اسلام ناب، کمک به بازگشت تصوّف به این جوامع است تا به عنوان جایگزین و رقیبی برای اسلام مطرح گردد؛ با نگاهی به تاریخ تصوّف، نشان می دهد که اکثر فرقه های صوفیه در طول تاریخ توسط استکبارجهانی وحکومتهای مخالف اسلام، حمایت می شدند. گفتهاند نخستین خانقاه(محل اجتماع صوفیان) در رمله شام توسط یک مسیحی به نام امیری انصاری(مسیحی) ساخته شد.
این فرقه نه تنها خطری برای استعمارگران ندارند، بلکه با اندیشه جدائی دین از سیاست بهترین خدمت را برای دشمنان دین انجام میدهند.
صوفیها آدابی را باب کردند که مخالف انگیزههای اسلام است مانند، خرقه پوشی، خانقاه، چله نشینی، سماع(ساز و آواز و رقص وپایکوبی و دست افشانی به جای نماز وعبادات، خلسه، شطح، کرامات، کشف وشهود، طامات، واردات، صحو و سکوت، غیبت وحضور، فنا وبقا، قبض وبسط، وقت، مرشد)،
ترویج گسترده عرفان های کاذب به ویژه در روزگار ما، نمونه ای از اهتمام ورزیدن به این راهبرد است. صوفیه علاوه بر انحراف فکری، با ترویج خرافات، بدعتها، و کژرویها، عملاً در راستای اهداف استکبار به ویژه انگلیس حرکت کرده و با اسلام ناب مبارزه میکند. در حقیقت مکتبی با آداب و رسوم خاص در مقابل مکتب اسلام گشودند. ترویج خرافات، فروبردن چاقو و شمشیر در بدن، خوردن شیشه، تبلیغ مرشد و قطب در مقابل امامت و مرجعیت و… از کارهای این فرقه است. علامه طباطبائی(ره) در مورد ظهور صوفیگری میفرماید: در همین روزگار بود که مکتبی دیگر در بین مسلمانان خودنمایی کرد. پیروان این مکتب معتقدند که راه به سوی کمال منحصر به این است که آدمی به طریقت رو میآورد، طریقت مقابل شریعت(طباطبائی،1374،ج5: 457).
راهبرد7: عقب نگه داشتن از اقتصاد و ایجاد فقر اقتصادی. دولت انگلیس از طریق تحریم و غارت ثروت ملّت ها مانند: سرقت نفت ایران قبل از ملّی شدن نفت در سال 1320ش و مخالفت آشکار با ملّی شدن صنعت نفت به این راهبرد جامه عمل پوشاند. قرارداد رژی میان ناصرالدین شاه قاجار و نماینده انگلیس(بارون ژولیوس اورویت، سرمایه دار انگلیسی) در18 جمادی الثانی 1289ه به امضاء رسید. این قرارداد تسلط کامل اقتصادی و در پی آن تسلط سیاسی دولت انگلیس را بر سراسر ایران فراهم می ساخت. بانیان پشت پرده این قرارداد ننگین دو روشنفکر غرب زده به نام میرزاحسین خان سپهسالار(مشیرالدوله) و میرزاملکم خان(ناظم الدوله) بودند. در این قرارداد، تأسیس راه آهن از دریای خزر تا خلیج فارس و تصرف زمینهای واقع در مسیر، بهره برداری از معادن ذغال سنگ، نفت، آهن وسرب، جنگلهای ملّی، وصول انحصاری حقوق گمرکی و… به رویتر واگذار شده بود(ر.ک. گلشن ابرار، ج1: 365) جالب است که این کارها را با پول ایران اما برای منافع انگلستان انجام می دادند.
راهبرد8: تقویت حکّام دیکتاتور، از طریق حمایت مالی، اطلاعات، تبلیغات(مانند سلاطین سایه خدا روی زمین هستند و اطاعت از آنان واجب است). انگلیسی ها خاندان پهلوی و امثال رضاخان را روی کار آوردند و از او حمایت کردند و با کودتای 1320 به او قدرت بخشیدند و پایه های حکومت ظالمانه خاندان پهلوی را محکم کردند که 50 سال تسمه از گرده این ملت مظلوم کشیدند، و امروز همه حاکمان دیکتاتور کشورهای اسلامی، جیره خوار و بازیگران سیاست های استعمارگران غرب و انگلیس هستند. شاهزادگان قاجار از انگلیسیها مقرری دریافت میکردند وتحت نفوذ آنان بودند. محمدشاه(تاجگذاری درسال1835م) به واسطه انگلیسیها و روسها جانشین فتحعلی شاه قاجار شد و مورد حمایت قرار گرفت(عطائی2، 1390: ص118و119).
ژنرال سِر پِرسی سایکس(بین سالهای 1271 تا 1297در ایران و بلوچستان بوده است) مینویسد: دولت انگلیس برای تسلط کامل بر هندوستان و افغانستان و بلوچستان، توسعه نفوذ و سیطره خود را در ایران لازم و واجب می داند(همان، ص:118 به نقل از میراث خوار استعمار، دکترمهدی بهار،ص 427).
راهبرد 9: نا امن کردن جامعه، راهها، با تقویت و مسلّح کردن اشرار، دزدها، اغتشاشات خیابانی و… .
در زمان اشغال ایران توسط انگلیسی ها ومتّحدین در عهد رضاخان، هیچ جای ایران امن نبود، و امروز هم با پشتیبانی از تروریست ها و اشرار و داعش در کشورهای سوریه، عراق، لبنان و افغانستان و…، این ناامنیها وجود دارد و همچنین در مسیر انقلاب اسلامی فتنه هایی مانند فتنه کردستان، گنبد، جنوب، فتنه 88 ، و… را پدید آوردند.
راهبرد 10: ترویج جبر گرائی در مقابل عقل گرایی؛ با شعارهایی مانند: همه چیز در دست خداست ، شما هیچ کاره ای ! اگر حاکم ستمگری روی کار آمد ، خواستِ خدا بوده است ! در نقش این راهبرد باید گفت: حاکمان کشورهای اسلامی با اندیشه جبرگرایی یهودیان از بنی امیّه گرفته تا بنی عباس و حاکمان طاغوت، امروز حاکمیت و پادشاهی و ظلم وجنایات خود را با جبرگرایی توجیه کرده و حاکمیت و عملکرد خود را خواست خدا می دانند. آنان با سوء استفاده از ناآگاهی مردم وفریب، به ظاهر برخی آیات نیز تمسّک میجویند، مانند: تؤتی المُلک مَن تشاء وتَنزعُ المُلک ممّن تشاء(آلعمران:26) یا لَوهَداناالله لَهدیناکم(ابراهیم:21)، وحال آن که این آیات دالّ بر جبرگرائی نیست.
راهبرد11 : توسعه عقب افتادگی و نابودی کشاورزی؛ جلوگیری از کشاورزی خوزستان، رواج کشت تنباکو و تریاک و از بین بردن گندم و غلات توسط کمپانی رژی انگلیسی و… نمونهای در زمان نفوذ انگلیسی هاست و در دوران ستمشاهی پهلوی، و با نسخهی « اصلاحات اراضی » که برای ایران پیچیده بودند، کشاورزی ایران را نابود کردند و وابستگی کشور به مواد غذایی وارداتی را بیش از پیش رقم زدند. این نقشه چنان خوشایند صهیونیستها قرارگرفت که موشه دایان وزیر کشاورزی وقت اسرائیل از ارسنجانی وزیر کشاورزی پهلوی تقدیر کرد و گفت: آقای دکتر ارسنجانی وزیر کشاورزی ایران یکی از چهرههای بزرگ عصر ما هستند(روزنامه مشرق،23آذر95، چگونگی نابودی کشاورزی در ایران در دوران پهلوی).
راهبرد12: تبلیغ جدائی دین از سیاست، با این بیان که دین فقط عبادت، آن هم عبادت فردی است و در آن قانون و نظامی برای سیاست نیست، محمد(ص) نه وزیری داشت، نه وکیلی! این راهبرد چنان کارآمدی خود را نشان داد که امام راحل(ره) آن را مهم ترین حربه استکبار بر می شمرَد و می فرماید: اولین و مهم ترین حرکت ، إلقای شعار جدائی دین از سیاست که متأسفانه این حربه در حوزه و روحانیت تا اندازه ای کارگر شده است تا جائی که دخالت در سیاست دون شأن فقیه و ورود در معرکه سیاسیون تهمت وابستگی به اجانب را به همراه می آورد (صحیفه امام(ره)، ج2: 278، منشور روحانیت).
در زمان رضاخان شهید مدرس را که شعار«دیانت ما عین سیاست ماست» میداد و24هزارنفر همفکر او را به دستور انگلیسیها از میان برداشتند( ازغدی، سخنرانی1394)
راهبرد 13: آلوده کردن فرماندهان و رؤسا به فساد و فحشاء، حیف و میل بیت المال، تضعیف نیروی نظامی و نداشتن قدرت تسلیحات. جهت تضعیف نیروی نظامی علاوه بر پایگاههای نظامی در ایران، در منطقه نیز مانند امارات، کویت، بحرین، قطر، ابوظبی، و… پایگاه نظامی ایجاد کرده و فرماندهان، حکام و پادشاهان را به فساد وحرم سراها مشغول ساخته بودند. رشوه خواری، اختلاس، رانت خواری، کم کاری، حقوقهای نجومی و… همه کارگزاران و حکام و فرماندهان را آلوده کرده بودند.
راهبرد 14 : ایجاد کمبود وبحران آب. همفر میگوید: دجله وفرات دو نهر عظیم که از وسط عراق میگذرد، از ترکیه سرچشمه میگیرند؛ به وزارت مستعمرات پیشنهاد کردم نقشهای بکشند تا دست روی سرچشمة این دو آب بگذارند تا بدین وسیله بتوانند عراق را در مواقع خاص تسلیم کنند، زیرا هرگاه این آب از عراق قطع شود، عراق چارهای ندارد جز اینکه تسلیم خواستههای وزارت شود(عطائی،1390: 457).
راهبرد 15: دامن زدن به تبعیض نژادیِ فارس، عرب، ترک، کرد ، لر و… ، که از هر سو عربدههای ملت خواهی، اقلیم پرستی و از این قبیل تعصّبات تفرقه اندازانه راه بیفتد و لازم است از اهتمام به تمدنهای قبل از اسلام بین مسلمانان تبلیغ شود، مانند: احیای فرعونیت در مصر، زرتشتی در ایران، بابلیه در عراق و… .
راهبرد 16: گسترش فساد، شراب، قمار،فحشاء، گوشت خوک؛ چرا که شیطان به واسطه این گناهان در بین مسلمانان دشمنی و تفرقه ایجاد می کند(مائده:91). صدهزار انگلیسی وارد ایران شده، برای خود مدرسه دایر کردند، ایرانیها نیز بچههای خود را وارد مدرسه انگلیسیها میکردند و با فرهنگ انگلیسی آشنا شده و رشد مینمودند. انگلیسیها شراب فروشی ومیخانه و قمارخانهها در ایران راه انداختند و جوانان ایرانی را آلوده کردند. همفر میگوید: وزیر مستعمرات به من گفت: ما اسپانیا(اندلس) را از کفار(مسلمانان) به وسیله شراب و فحشاء پس گرفتیم و باید بکوشیم تا بقیه کشورهای خود را نیز به وسیله این دو نیروی عظیم پس بگیریم(عطائی1390 :451).
راهبرد17 : همکاری نزدیک با یهود، نصارا، مجوس، صائبیها و کمک به آنان؛ نتیجه این همکاری ایجاد کشوری به نام صهیونیست شد! علاوه مرکز فساد فراماسونری به نام فراموشخانه را ایجاد کردند. میرزاملکم خان با کمک شاه قاجار ناصرالدین شاه این مرکز ضد دینی را پدید آورد، که مورد اعتراض مرجع بزرگ ملاعلی کنی قرار گرفت و مرکز آن به دست مردم به آتش کشیده شد، ولی این مرکز فساد به عنوان یک جریان فکری همچنان در دنیا علیه اسلام فعالیت می کند(ر.ک.گلشن ابرار،ج1، ص365).
راهبرد18 : ترویج رباخواری، برای ویرانی اقتصاد، از طُرق مختلف در بانک ها ومعاملات. ربا چون آتشی بر خرمن اقتصاد، آن را خاکستر میکند و بنیان خانوادهها را نابود میسازد، به همین دلیل است که اسلام ربا را بدترین عمل و جنگ با خدا و یک درهم آن را افزون تر از هفتاد بار زنای با محارم دانسته است، ولی امروز رباخواری از طریق بانکها برهمه مسلمانان سایه گسترده و لقمه حران بر سفرهها نشسته است.
راهبرد 19 : قطع رابطه مردم با علماء به واسطه اتهام زدن به علماء، تلبّس جاسوسان به لباس علماء و ارتکاب جنایت و بی بند و باری، تا سبب بدبینی مردم به علماء شوند. انگلیس جهت اجرائی کردن این راهبرد مهم چند راهکار معرفی میکند:
1- باید جاسوسان ما در لباس علماء، جنایات بسیاری مرتکب شوند تا مردم هر عالمی را که می بینند به وی شک داشته باشند.
2- از طریق معلّمین مدارس و[اساتید] دانشگاهها و مراکز آموزشی ، کودکان وجوانان را بر ضدّ علماء تربیت کنند ، با القاء تن پروری، لذت جویی و صرف بیت المال در خوشگذرانی و این که اینان نمی توانند جانشین پیامبر باشند.
3- تبلیغات علیه روحانیت، انگلیسیها بانوشتن کتاب ملّانصرالدّین در قالب طنز وتبلیغات گسترده و… ، آن چنان علیه روحانیت تبلیغ کردند که قبل از انقلاب اتوبوس ها روحانی را سوار نمی کردند، و اگر اتوبوسی در راه خراب ویا پنچر می شد، و یک روحانی در اتوبوس بود، وی را مسبّب آن می دانستند.
راهبرد20 : تشکیک در امر جهاد: امروز به دستور استکبار آیات جهاد و بحث جهاد از کتاب های درسی مدارس در کشورهای اسلامی وعربی حذف شده است، با توجه به اینکه قریب به هزار آیه در قرآن پیرامون جهاد و دفاع و دشمن شناسی آمده است.
راهبرد21: ایجاد باور به یکسان بودن دین اسلام با سایر ادیان ؛ چه یهودی ، چه مسیحی ، چه مسلمان ، همه به حق هستند؛(با این وصف که در کنار إنَّ الدّینَ عِندَالله الإسلام، دین یهودیت ومسیحیّت نیز برحق هستند و کافر خواندن آنان معنی ندارد، تفکر سروش با طرح صراطهای مستقیم همین راهبرد را تعقیب میکرد.
راهبرد22: ایجاد شبهه عبادی . لازم است که مسلمانان را از عبادت ها منصرف ساخته و در خاصیت عبادت تشکیک کنیم . با این بیان که خداوند احتیاجی به اطاعت مردم ندارد، و بدین گونه جوانان را از نماز و روزه و سایر عبادات منصرف و دور نمائیم.
راهبرد23: جلوگیری از اجتماعات مذهبی مانند: جلوگیری از حج و از هر نوع اجتماع مانند نماز جماعت، شرکت در مجالس عزاداری امام حسین(علیه السلام)، جلوگیری از ساختن مساجد ، زیارتگاه ها، حسینیه ها، مدارس دینی. (همان کاری که امروز وهابی ها و برخی دست نشانده ها در کشورهای عربی به نیابت از انگلیس انجام می دهند، مانند تخریب بقیع، مساجد و اماکن زیارتی و… توسط آل سعود) .
راهبرد 24: تشکیک در خمس، با این بیان که خمس مخصوص غنائم جنگی است، نه ارباح مکاسب؛ امروز این راهبرد توسط اهل سنّت اجراء می شود و از تبلیغات وهابیها علیه شیعه در ایام حج این است که به روحانیون خمس ندهید!.
راهبرد25 : قطع پیوند مردم با اسلام با ایجاد اسلام هراسی و متّهم کردن اسلام به دین ناامنی و هرج و مرج طلبی و تبلیغ این که پس از آمدن اسلام ، دزدی و ناامنی در بلاد اسلامی بیشتر شده است . این راهبرد امروز توسط گروههای تکفیری، داعشی در کشورهای اسلامی اجراء میشود و اسلام هراسی را در پیش دیدگان مردم دنیا تبلیغ میکند .
راهبرد 26 : ترویج بی حجابی: باید زنان مسلمان را فریب داده از زیر چادر و عبا بیرون کشید، با این شیوه که حجاب نوعی عادت است که از خلفای بنی عباس به جامانده است، مردم زنان پیامبر(ص) را می دیدند و زنان صدر اسلام در هرکاری با مردان شرکت میکردند. پس از کشف حجاب، جوانان را تحریک کنیم دنبال آنان بیفتند، تا فساد رواج یابد .
اوّل زنان غیرمسلمان را از حجاب بیرون آوریم، تا زنان مسلمان یاد بگیرند، همان کاری که امروز در کشورهای اسلامی و… انجام می گیرد.
راهبرد کشف حجاب در ایران توسط بابیت، بهائیت، فراماسونری و رضاخان(از عوامل انگلیس) به اجراء در آمد.
الف- رضاخان در سال1314 کانونی به نام کانون بانوان تأسیس و ریاست آن برعهده صدیقه دولت آبادی(غرب گرا، بیحجاب و مخالف حجاب) گذاشته شد(مرکز بررسی اسناد تاریخی، تغییر لباس و کشف حجاب به روایت اسناد،ص81). او وصیت کرد در مراسم تشییع جنازهام حتی یک زن باحجاب شرکت نکند(ماهنامه حوراء، دفتر مطالعات وتحقیقات زنان،ش4، ص40).
ب- بابیت: زرین تاج قزوینی(ملقّب به قرّةالعین) زنی هوسباز بدون حجاب در جمع مدیران باب حاضر شد. جمعی به اعتراض نامه ای به محمدعلی باب نوشتند، او در پاسخ، مخالفین را متزلزل و این خانم را طاهره نامید و به وی نوشت: ای قرةالعین به زنان اجازه داده شد که مانند حوریان بهشتی… از خانههایشان بیرون آیند ومیان مردان وارد شوند و بدون حجاب برصندلیها بنشینند(سایت هیاهو،13دی94).
ج- بهائیت: اداره فرهنگی شاه را آن به یکی از عوامل بهائیت به نام فرخ دین پارسای سپرد.
د- فراماسونری، ذبیح الله قربانی فراماسونر، مسئول مرکز درمانی بهبودستان شیراز، مأمور شد بیحجابی را رواج دهد(سایت هیاهو،13دی94).
راهبرد 27 : از بین بردن نماز جماعت با این بیان که پیش نماز فاسق است، و بدی های او را با تمام وسایل ظاهر کنیم، و بین امام جماعت و مأمومین اختلاف بیاندازیم، تا باعث گردد بسیاری از مساجد که محلّ تجمّع مسلمین است بسته شود.
راهبرد28 : تخریب قبور بزرگان ، با این دلیل که این نوع قبرها در زمان پیامبر نبوده است و این عمل بدعت است و لازم است مردم را از زیارت این قبور باز داریم. با این بیان که از کجا معلوم این قبرها مربوط به پیامبر و امامان و افراد صالح است ؟ (همین کارها را آل سعود و وهّابیت به نیابت انجام می دهد . مأمور وهابی در بقیع میگفت: معلوم نیست این قبرها مال کیست؟، همان سیاست انگلیسی ها! ؛ تخریب قبور و بارگاه بزرگان یعنی از میان بردن الگوهایی که قرآن درباره آنها میفرماید : و عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ (اعراف : 157)، این الگوها را بزرگ بدارید و تکریم کنید تا مردم از آنان پیروی کنند.
راهبرد 29: تشکیک در نسب سادات و اهل بیت(علیهم السلام) : لازم است در نسب سادات و اهل بیت تشکیک کنیم ، بگوئیم معلوم نیست اینان به رسول خدا منسوب باشند،
و نیز لازم است افراد بسیاری را در لباس سیادت درآورده و عمامه سیاه و سبز بر سرشان گذاشت تا بر مردم مشتبه شود و به سادات بدبین شوند و این که عمامه را از سر مردان دین و سادات برداریم تا نسب آنان ضایع و رجال دین از احترام برخوردار نباشند.
در عهد صفویه عده ای از مردم به ویژه آذری ها به لباس سادات درآمدند که به جهت تبلیغ استعمارگران بود نه علاقه. در ترکیه و در عهد رضاخان عمامه ها را از سر روحانیون بر می داشتند ؛ سعودی می گفت: روحانیون حج بدون عمامه و لباس روحانی باشند. آیت الله سیدحسن بدلا نقل میکند: حسین خان عسکری مأمور دولت با چند پاسبان به دارالشفاء آمدند جلوی حجره امام ایستاد و گفت: بَهبَه بزرگان اساتید! من با این دستوری که امروز به دستم رسیده چه کنم؟ مأموریت این است که غیر از سه نفر یعنی حاج شیخ عبدالکریم حائری، حاج آقا حسین قمی در شهر و حاج سید ابوالحسن اصفهانی کسی حق پوشیدن لباس روحانیت را ندارد. قبلاً مقرر کرده بودند هرکس اجازه نامه دریافت کند میتواند لباس بپوشد، ولی حرف آن روز حرف جدید بود که دیگر مسأله امتحان و اجازه نامه مطرح نیست(سعادتمند، 1389: 298).
راهبرد 30 : سخت کردن شرایط ازدواج و جلوگیری از تعدّد زوجات و فرزندان ، با شعارِ : « فرزند کمتر، زندگی بهتر » ، یا این که:« عرب با غیرعرب، و ترک با فارس و… حق ازدواج ندارند»، تا از این طریق از جمعیت مسلمانان کاسته شود. البته برای کاهش جمعیت مسلمانان راههای دیگری را مانند قتل و کشتار، عقیم کردن از طریق غذا وتغذیه، تبلیغ در فضای مجازی به اجراء گذاشتهاند.
راهبرد31 : باید تبلیغ کرد اسلام دین نژادی است، با استناد به این که قرآن می گوید : « وَ إِنَّهُ لَذِكْرٌ لَكَ وَ لِقَوْمِكَ: و قرآن برای تو و قومت است » (زخرف : 44). و این چنین از جهانی شدن آن پیشگیری شود.
راهبرد32 : جلوگیری از خیریه ها و کارهای عامّ المنفعه و وقف، به گونه ای که کسی حق و یا رغبت به وقف وساخت مدرسه، مسجد، دارالأیتام و… نداشته باشد .
راهبرد33 : تحریف وتشکیک در قرآن، با این بیان که قرآن تحریف(کم و زیاد) شده و قابل اعتماد نیست، (به عنوان مثال: افسر انگلیسی با پوشیدن لباس روحانی با شمائل سید خدمت حاجی میرزای نوری می رسد و با حالت گریه و زاری خود را به زمین میزند و میگوید: خدا به جدم علی ظلم کرده، چون نام او را در قرآن نیاورده است! حاجی نوری هم تحت تأثیر سخنان و حرکات او قرارگرفته میگوید: چه کسی گفته نام علی در قرآن نیامده، نام علی در قرآن آمده، ولی آن را حذف و قرآن را تحریف کرده اند، آنگاه به درخواست جاسوس انگلیسی، روایات ضعیف و جعلی تحریف قرآن را جمع آوری ویک نسخه به او میدهد. او هم کتاب را به چاپ می رساند . حاجی نوری بعدها از داستان آگاه و به اشتباه خود پی میبرد، برکتاب خود نقدی برعدم تحریف قرآن مینویسد که هیچ وقت چاپ نشد، ولی آن تحریف قرآن به چاپ رسید و تا به امروز حربهای به دست دشمنان مکتب اهل بیت(ع) به ویژه وهابیت داد وهمچنین از طریق بیرون آوردن آیات جهاد و آیات دشمنی با یهود و نصارا از قرآن و نیز ترجمه قرآن به زبان های محلّی ، تا قرآن را به غیرعربی بخوانند .
راهبرد34 : منع نماز به عربی در کشورهای غیرعربی.
راهبرد35 : تشکیک در روایات ، با این بیان که : آنها واجب العمل نیستند ، و سپس به دلخواه می توان روایات را ترجمه نموده و تحریف کرد.
رهبر فرزانه حضرت آیت ا… خامنه ای مدظله العالی ضمن هشدار به خساراتی که از ناحیه انگلیس در سیصد سال گذشته به اسلام و ایران اسلامی وارد شده، اشاره کرده، فرمودند:
ما در طول سه قرن اخیر ضربه های سختی خوردیم، همه از ناحیه استبداد داخلی و دیکتاتورهای داخلی کشور، هم از ناحیه تهاجم های بیرونی، این یک واقعیتی است که ما ضربه خوردیم . تاریخ ورود و نفوذ دولتهای بیگانه در کشور ما از سال 1800میلادی است؛ یعنی دویست و دوازده سال است که اولین نفوذ خارجی از طریق حکومت انگلیسی هند اتفاق افتاد؛ «جان مِلکم» انگلیسی آمد ایران … ضعف آن دولت ها در مواجههی با نفوذ و تهاجم فرهنگ غربی و سیاست غربی و حکومت های غربی، موجب انفعال کشور شد و همین طور رفته رفته ما دچار ضعف شدیم … ضربه های سختی به ما زدند ؛ هم نفوذ سیاسی پیدا کردند، هم نفوذ فرهنگی، هم منابع ما را غارت کردند(بیانات در دیدار مسئولان نظام، 30/4/92 ).
رهبر معظّم انقلاب مدظلّه العالی: « انگلیس همیشه منشأ تهدید، فساد، خطر و نکبت بوده است »
(در جمع میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی-27آذر/95)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
« کتابنامه» :
– قرآن کریم
– عطائی اصفهانی، م . ع ، اعترافات 2 ، ص 424-425 ، انتشارات حضرت عباس ، قم ، اول 1390.
– کاظمی ،علی ، ترجمه خاطرات مستر همفر، قم ، نشر اخلاق، چهاردهم1393ش، ص86 .
– طباطبائی، علامه محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه موسوی همدانی، قم، جامعه مدرسین، 1374 .
– گلشن ابرار، خلاصه ای از زندگی علماء، ازکلینی تا خامنهای، جمعی از پژوهشگران حوزه علمیه قم، زیر نظز پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، وابسته با سازمان تبلیغات اسلامی، نشر معروف، قم، 1358 .
– سعادتمند، رسول، تاریخچه انقلاب اسلامی در
کلام امام خمینی(ره)، گردآوری قم، تسنیم،1389.
-[1] وزارت مستعمرات، اداره کشورهای زیرسلطه را برعهده داشت که امروز ضمیمه وزارت امور خارجه انگلستان شده است.