مقدمه
این نوشتاربراساس فتوای امام خامنه ای وامام خمینی ره برفرمان جهاد جهت دفاع ازمردم مظلوم فلسطین وآزادی قدس وتبیین مبانی آن ازمنظرقرآن وروایات تنظیم شده است.سه گفتاردارد.گفتاراول. فرمان جهاد.گفتاردوم.هشدارنسبت به ترک جهادودفاع ازمظلومین فلسطین.گفتارسوم.راههای حضوردراین جهادمقدس.
گفتاراول. فرمان جهاد
فتوای امام خميني(ره): اگر ترس آن باشد كه يكي از كشورهاي اسلامي مورد هجوم اجانب و بيگانگان قرار گيرد بر همه كشورهاي اسلامي و مسلمانان دفاع از آن واجب است.[1]
امام خامنه ای مدظله، دردفاع ازمظلومین فلسطین وآزادی قدس از چنگال ظالمان وستمگران به رهبری آمریکای شروروشیطان بزرگ، دروجوب جهاد فی سبیل الله فرمودند: این حوادث لبنان و فلسطین هم مثل حوادث جنگ تحمیلی و دفاع مقدّس ما است؛ این هم جهاد فیسبیلالله است. یک کشور اسلامی، یعنی فلسطین، به وسیلهی خبیثترین کفّار عالم (صهیونیستها)غصب شده؛ حکم قطعی شرعی این است که بر همه واجب است تلاش کنند، کمک کنند و فلسطین را به مسلمانها، به صاحبان اصلیاش برگردانند؛ مسجدالاقصی را برگردانند. …آن کسانی که به اینها کمک می کنند، کمک به جهاد فیسبیلالله می کنند؛ حزبالله لبنان که به خاطر غزّه سینهی خودش را سپر می کند و در معرض این حوادث تلخ قرار می گیرد، دارد جهاد فیسبیلالله می کند.[2]
شهيد مطهري درتشریح این فتاوا مينويسد:
ممكن است طرف با ما نخواهد بجنگد، ولي مرتكب ظلم فاحش نسبت به يك عدّه افراد انسانها شده است و ما قدرت داريم آن انسانهاي ديگر را كه تحت تجاوز قرار گرفتهاند نجات دهيم. اگر نجات ندهيم، در واقع به ظلم اين ظالم نسبت به آن مظلوم كمك كردهايم.[3]
نکات
۱.شرکت درجهاد فی سبیل الله،بافضیلت ترین اعمال است.
۲. به گفته قرآن، بدترین وشرورترین دشمنان خدا وانسانیت درجبهه باطل،قراردارند.یعنی یهودصهیونیسم ومشرکان،آمریکا شیطان بزرگ. لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا (مائده:۸۲) سرسختترين دشمنان مومنان، يهود و مشركان هستند.
۳. امروزجهادودفاع ازمظلومین درمقابل مستکبران، نوعی آزمون الهی بشمارمی آید.چه کسانی دراین آزمون سربلند وچه کسانی مردود می شوند.
أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْساءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتى نَصْرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ .( بقره:۲۱۴) آيا گمان كرديد داخل بهشت مىشويد، بى آنكه حوادثى همچون حوادث گذشتگان(درجنگ بدرواحدواحزاب و…) به شما برسد؟! همانان كه گرفتاريها و ناراحتيها به آنها رسيد، و آن چنان(درجنگ احزاب) گرفتار شدند كه پيامبر و افرادى كه ايمان آورده بودند گفتند:” پس يارى خدا كى خواهد آمد؟!” (به آنها گفته شد:) آگاه باشيد، يارى خدا نزديك است!
۴.درمصاف حق وباطل،بی تردیدپیروزی ازآن حق است.این خواسته پروردگاراست که حق را پیروزوریشه کافرین را برکند. وَ يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُحِقَّ الْحَقَّ بِكَلِماتِهِ وَ يَقْطَعَ دابِرَ الْكافِرِينَ (انفال:۷)
خداونددرجنگ بدر۳۱۳نفرسپاه مسلمانان راباکمی عِدّه وعُدّه برلشکرسه برابری مشرکان تادندان مسلح،پیروزمیدان کرد.ونشان دادکه جبهه حق پیروزاست وجبهه باطل وکفرنابود شدنی است.
مسلمانان درجنگ احزاب باجمعیت سه هزارنفری که یک سومشان ضعیف ایمان ومنافق بودند،درمحاصره سپاه ده هزارنفری مشرکان به فرماندهی ابوسفیان،وسه طایفه یهودیان مقیم مدینه،ومنافقان ومشکل قحطی قرارگرفته بودند.بگونه ای که هیچ امیدی برای پیروزی نمی دیدند.ولی باکشته شدن عمروبن عبدود(جنگجوی نامدارعرب)به دست امیرمومنان ع وتدابیرپیامبرخداص ووزش طوفان امداد الهی، ورق برگشت ولشکراحزاب پا به فرارگذاشت. واین چنین حق پیروزشد.پیروزی جمهوری اسلامی دردفاع مقدس درمقابل دنیای کفر،پیروزی انصارالله یمن درمصاف با آمریکا وائتلاف عربستان سعودی درجنگ قریب به هشت سال،و…همه نشان ازپیروزی جبهه حق دارد.
چنددلیل برپوشالی بودن جبهه باطل شیطانی صهیونیست ها
۱.تدبیرمحاسباتی ونقشه شیطان ها ضعیف است.
الَّذِينَ آمَنُوا يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ الطَّاغُوتِ فَقاتِلُوا أَوْلِياءَ الشَّيْطانِ إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطانِ كانَ ضَعِيفاً (نساء:۷۶) آنها كه ايمان دارند در راه خدا پيكار مىكنند و آنها كه كافرند در راه طاغوت (و افراد طغيانگر) پس شما با ياران شيطان پيكار كنيد (و از آنها نهراسيد) زيرا نقشه شيطان (همانند قدرتش) ضعيف است.
۲. قدرت کفاروصهیونیستها به خانه عنکبوت ،ضعیف وسست می ماند. مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِياءَ كَمَثَلِ الْعَنْكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتاً وَ إِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ.(عنکبوت:۴۱)كسانى كه غير از خدا را ولى و معبود خود برگزيدند، همچون عنكبوتند كه خانهاى براى خود برگزيده، و سستترين خانهها، خانه عنكبوت است، اگر مىدانستند”!
۳.دارای روحیه ضعیف ووهراسان
صهیونیستها وکفاردارای روحیه ضعیف،وحشت زده ومرعوب اند. خداوند در دلهاى آنها ترس و رعب افكنده (وَ قَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ)(احزاب:۲۶)
۴.صهیونیستها از رويارويى با رزمندگان اسلام وحشت دارند. هرگز با شما به صورت دسته جمعى جز در دژهاى محكم يا از پشت ديوارها نمىجنگند، و ” (لا يُقاتِلُونَكُمْ جَمِيعاً إِلَّا فِي قُرىً مُحَصَّنَةٍ أَوْ مِنْ وَراءِ جُدُرٍ).(حشد:۱۴) دیوارحایل،دژهای مستحکم،سلاحهای دفاعی گنبدآهنین،فلاخن داوود،خنس یاپیکان،تانک مرکاوا و…همه حکایت ازوحشت صهیونیستها ازمقابله با رزمندگان فلسطین وجبهه مقاومت دارد.به همین دلیل جزریختن بمب های چندهزارتنی سنگرشکن برسرزن وکودک بی دفاع کاری ازآنان ساخته نیست.
۵.هررزمنده ی فلسطینی ولبنانی حریف ده نفردشمنان صهیونیست اند. ” بيست نفربر دويست وصد نفر بر هزار نفرکافران غلبه خواهند كرد. (إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ عِشْرُونَ صابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفاً مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا)(انفال:۶۵).
۶.هرکدام ازصهیونیستها ابوجهلی بی عقلند.به ظاهرمتحد و متفق ولی درباطن دلهاى آنها پراكنده است (تَحْسَبُهُمْ جَمِيعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّى ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَعْقِلُونَ)(حشر:۱۴).
گفتاردوم.هشدارنسبت به ترک جهادودفاع ازمظلومین
قرآن نسبت به ترک جهادودفاع برای رهایی انسانهای گرفتارچنین هشدارمی دهد:
وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيراً( نساء:۷۵ (
چرا در راه خدا و در راه مردان و زنان و كودكانى كه (به دست ستمگران) تضعيف شدهاند پيكار نمىكنيد؟، همان افراد (ستمديدهاى) كه مىگويند: خدايا ما را از اين شهر كه اهلش ستمگرند نجات ده و براى ما از طرف خود سرپرست قرار بده. و از براى ما از طرف خود يار و ياورى تعيين فرما.
علامه طباطبايي درتقسیرآیه مينويسد: واژه »مستضعفين« بر واژه جلاله » الله« عطف شده است، مراد وجوب جهاد در راه خدا و براي رهايي مستضعفان از چنگال ستمگران است.[4]
دراين آيه شريفه تحريك وتشویق مومنان ومسلمانان به جهاد است….جهادی كه اولا در راه خدا است، و ثانيا در راه نجات مشتى مردم ناتوان است، كه به دست كفار استضعاف شدهاند،به مسلمانان ضعیف ایمان مىفرمايد: اگر ايمان به خدايتان ضعيف است، حد اقل غيرت و تعصب كه داريد، و همين غيرت و تعصب اقتضا مىكند از جاى برخيزيد و شر دشمن را از سر يك مشت زن و بچه و مردان ضعيف كوتاه كنيد. [5]
خداونددراین آیه شریفه تکلیف شرعی مسلمانان را روشن ساخته وآن وجوب جهاد ودفاع از ستم ديدگان و زنان و مردان بال و پرشكسته و كودكان یتیم ومحروم و ستم ديده درغزه وفلسطین ولبنان است که فریاد خواهی و استمداد آنان بلند است.
و مسلمانان راسرزنش وتوبیخ کرده که چرابه یاری مردم مظلوم وستمدیده نمی شتابند؟وچرا آنان راازچنگال رژیم کودک کش ووحشی صهیونیست ها نجات نمی دهند!وحال آن که آنان برادران وخواهران مسلمان شما هستند.
مسلمانی که ترک جهاد کند وبه یاری برادران خود نشتابد، چگونه می تواند خود را مسلمان وپیرورسول خداص وقرآن بداند؟!
پيامبر «ص»- به روايت امام صادق فرمود: كسى كه بامداد برخيزد بىآنكه به فكر سر و سامان دادن به كارهاى مسلمانان باشد، مسلمان نيست. و كسى كه فرياد «مسلمانان به دادم برسيد!» را از كسى بشنود و اجابت نكند مسلمان نيست.[6]
امام سجادع: خدایا به توپناه می برم از اینکه ستمگری را کمک کنیم، یا ستمدیده و فریادخواهی را به خود واگذاریم وکمکش نکنیم.(اللَّهُمَّ إِنيِّ أَعُوذُ بِكَ … أَوْ أَنْ نَعْضُدَ ظَالِماً، أَوْ نَخْذُلَ مَلْهُوفا) [7] دراین دعای زیبا به دوچیزاشاره شده است:کمک وحمایت نکردن از ظالم ورها کردن مظلوم درزیرچکمه های ستمگران،که هردوازگناهان نابخشودنی بشمارمی آیند.
گفتارسوم.راههای کمک به مظلومین غزه
برای شرکت دراین جهادفی سبیل الله واقدام به یاری مردم مظلوم غزه وفلسطین، راه های گوناگونی وجوددارد ومنحصربه حضوردرجبهه جنگ ومصاف رویاروی با دشمنان شرورکافرنیست.ازقبیل:
۱.اعتراض به سیاستهای حامیان صهیونیسم
امروزظلمی که آمریکا ورژیم کودک کش صهیونیستی، این سگ هارآمریکا درفلسطین ولبنان داردانجام می دهد برکسی پوشیده نیست.حامیان ویاری کنندگان اونیزدرجنایات این گرگ صفتان شریکند.مانند:حاکمان کشورهای عربی آل سعو، اردن،مصر،امارات،بحرین،قطر،ترکیه،آذربایجان وکشورهای غربی انگلیس ،فرانسه،آلمان،وهمه کشورهایی که درکشورشان سفارتخانه رژیم صهیونیستی دارند.اینان با حفظ منافع اسرائیل،دادن اطلاعات،کمک مالی وسوخت رسانی،کمک تسلیحاتی،تبلیغاتی وسکوتشان و….رژیم صهیونیستی را درجنایاتش حمایت می کنند وشریک جرم هستند.
امام خمینی میفرمایند: کمک به ظالمین در ستم آنان بلکه در هر حرامی بدون اشکال حرام است.بلکه از پیامبر وارد شده که فرمود: کسی که به سوی ظالمی برود تا او را کمک کند درحالی که میداند او ظالم است همانا از اسلام خارج شده است. و از پیغمبر اسلام است که وقتی که روز قیامت برپا شود منادی ندا میکند کجا هستند ستمگران و حامیان ستمگران حتی اگر کسی که برای آنان قلمی را تراشیده و لیقه دواتی برایشان مهیا نموده است. فرمود: به دنبال این ندا همه در تابوتی از آتش نهاده میشوند سپس به جهنم انداخته میشوند.[8]
همچنین سکوت علمای دین راتقویت ظالم وحرام دانسته فرمود: اگر در سکوت علمای دین و رؤسای مذهب تقویت ظالم و تایید او باشد سکوت کردن بر آنان حرام است و بر آنها واجب است اظهار کنند ولو اینکه در رفع ظلم او موثر نباشد. [9]
امام خامنه ای:هرچیزی که کمک به ظالم محسوب شود،حرام است.چه کمک مستقیم.ماننددادن شلاق به دست ظالم برای کتک زدن کسی. وچه غیرمستقیم.مانندآب دادن به ظالم دراثنای کارظالمانه اش.وازمصادیق رایج امروزی کمک تبلیغاتی است.یاتوجیه کارظالم. [10]
مسلمانها بایداعتراض خود به حکومت های حامی صهیونیستها ووادارکردن آنها به بستن سفارت خانه های اسرائیل وقطع روابط سیاسی وقطع پشتیبانی مالی و…ازرژیم غاصب صهیونیستی را به نوعی اعلان کنند.واین نوعی تقویت جبهه مقاومت فلسطین است.
۲.کمک اقتصادی ومالی.بیشترآیات جهاددرراه خدا،ابتدابه جهادمالی پرداخته است. وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّه(توبه:۴۱)
پیامبرص:به وسیله یک تیر(که درجبهه شلیک می شود)،سه نفربه بهشت می روند:سازنده آن،تهیه وآماده کننده آن برای خدا،و رزمنده ای که آن را شلیک می کند.[11]
امام علی ع:خدای راخدای را درباره جهاد درراه خدا بامال وجان وزبانتان.[12]
امام سجاد ع،پاداش کمک به رزمندگان را همتای پاداش مجاهدان خط مقدم می شمرد.(صحیفه سجادیه،دعای۲۷)
جبهه مقاومت نیازمندپشتیبانی مالی وغذایی وامکانات مادی است.مردم غزه ولبنان همه چیزخودراازدست داده اند.نه سرپناهی ونه غذایی وآبی ونه هیچ امکانات زندگی.حداقل باکمک های مادیمان آنان را ازتشنگی وگرسنگی نجات دهیم.
۳.تحریم کالاهای اسرائیلی
یکی ازراه های تضعیف حکومت غاصب اسرائیل،تضعیف اقتصادی آن است.همان کاری که انصارالله یمن انجام می دهد.ازاین روخریدوفروش کالاهای اسرائیلی به فتوای امام خامنه ای حرام است.
س ۱۳۶۵:آيا وارد كردن كالاهاى اسرائيلى و ترويج آنها جايز است؟ در صورتى كه اين كار هر چند بر اثر اضطرار صورت بگيرد، آيا فروش آنها جايز است؟
ج:بايد از معاملاتى كه به نفع دولت غاصب اسرائيل كه دشمن اسلام و مسلمين است، خوددارى شود و وارد كردن و ترويج كالاهاى آنان كه از ساخت و فروش آن سود مىبرند، براى هيچ كس جايز نيست و هم چنين براى مسلمانان هم خريد آن كالاها بخاطر مفاسد و ضررهايى كه براى اسلام و مسلمين دارد جايز نيست.
.س ۱۳۴۸آيا براى مسلمانان خريد كالاهاى اسرائيلى كه در سرزمين اسلامى به فروش مىرسند، جايز است؟
ج:بر آحاد مسلمين واجب است كه از خريد و استفاده از كالاهايى كه سود توليد و فروش آنها عايد صهيونيستها كه با اسلام و مسلمين در حال جنگ هستند، مىشود، اجتناب كنند.
س ۱۳۴۹:آيا گشايش دفترهاى مسافرت به اسرائيل در كشورهاى اسلامى جايز است؟ و آيا براى مسلمانان تهيه بليط از اين دفاتر جايز است؟
ج:اين كار به دليل ضررهايى كه براى اسلام و مسلمين دارد، جايز نيست و هم چنين مبادرت به انجام اعمالى كه نقض تحريم مسلمانان عليه دولتِ دشمن و محارب اسرائيل محسوب شود، براى هيچ كس جايز نيست.
س ۱۳۵۳:اگر بدانيم كه كالاهاى اسرائيلى بعد از تغيير گواهى مبدأ از طريق كشورهاى ديگرى مثل تركيه، قبرس و غيره مجدّداً صادر مىشوند تا خريداران مسلمان گمان كنند كه آنها غير اسرائيلى هستند، زيرا مىدانند كه اگر مسلمانان بدانند كه آنها ساخت اسرائيل هستند، از خريد آنها خوددارى مىكنند، در اين صورت تكليف مسلمانان چيست؟
ج:مسلمانان بايد از خريد و ترويج و استفاده از آن كالاها خوددارى نمايند.
س ۱۳۵۰:آيا خريد توليدات شركتهاى يهودى يا امريكايى يا كانادايى با وجود اين احتمال كه شركتهاى مزبور به تقويت دولت اسرائيل مىپردازند، جايز است؟
ج:اگر خريد و فروش اين توليدات موجب تقويت دولت حقير و غاصب اسرائيل شده و يا در راه دشمنى با اسلام و مسلمين بكار مىروند، خريد و فروش آنها براى هيچ كس جايز نيست و الّا اشكال ندارد.
س ۱۳۵۴خريد و فروش كالاهاى امريكايى چه حكمى دارد و آيا اين حكم شامل همه كشورهاى غربى مثل فرانسه و انگلستان هم مىشود؟ و آيا آن حكم مخصوص ايران است و يا در همه كشورها جارى است؟
ج:اگر خريد كالاهاى وارداتى از كشورهاى غير اسلامى و استفاده از آنها باعث تقويت دولتهاى كافر و استعمارگر كه دشمن اسلام و مسلمين هستند، شود و يا قدرت مالى آنها را براى هجوم به سرزمينهاى اسلامى يا مسلمين در سر تا سر عالم، تقويت نمايد، واجب است كه مسلمانان از خريد و به كارگيرى و استفاده از آنها اجتناب كنند، بدون اين كه فرقى بين كالايى با كالاى ديگر و دولتى با دولت ديگر از دولتهاى كافرى كه دشمن اسلام و مسلمين هستند، وجود داشته باشد و اين حكم هم اختصاصى به مسلمانان ايران ندارد. [13]
درودبرانصارالله یمن که خوش درخشید وصهیونیستها را دراموراقتصادی به خاک سیاه نشاند.دستشان پربرکت وسلاح وموشکهاشان بران باد.ونفرین برپادشاهان وحاکمان عرب وترک و… که ازلحاظ اقتصادی ومعیشتی صهیونیستهای شرور را پشتیبانی می کنند.
۴.خنثی کردن شایعات وتبلیغات دشمنان. جنگ،نیرنگ است.(الحرب خدعة) دشمن با خدعه ونیرنگ، روایت های دروغین می سازد وبا شایعات وفریب وخدعه،تلاش دارد جبهه مقاومت وحامیانش را ناامید وخودرا پیروزمیدان معرفی کند.شایعات تاثیرگذاراست.مشرکان درجنگ احد شایع کردند که محمدرسول خدا ص کشته شد.همین شایعه شیرازه سپاه اسلام را ازهم گسست وعده ای به کوه وعده ای به مدینه فرارکردند.قرآن درسوره آل عمران آیه۱۴۴مسلمانان را ازاین عمل سرزنش می کند:( أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِكُمْ.)اگرپیامبرص رحلت کرد ویا به شهادت رسید شما باید ازدینتان دست بکشید!
ازوظایف مهم ما مسلمانان وحامیان مردم مظلوم غزه،خنثی کردن شایعات دشمن و نشروبازگوکردن حقایق میدان ومظلومیت مردم غزه وتبیین وبازنشرجنایات آمریکا وصهیونیستها است.
نمازجمعه نصربه امامت امام خامنه ای حفظه الله، علاوه برالقای امنیت وآرامش به مردم، سیلی محکمی بود برجنگ افروزان نرم وشایعات کفارومشرکین وایجاد رعب ووحشت دردل ستمگران وصهیونیستها درجنگ نرم.
۵.دعا برای پیروزی رزمندگان ومجاهدان جبهه حق(حماس،حزب الله،انصارالله و…) ونابودی جبهه کفر،آمریکا وصهیونیستها.بویژه خواندن دعای ۲۷امام سجاد ع درصحیفه سجادیه پیشنهاد می شود.
[1]. لو غشي بلاد المسلمين او ثغورها عدوّ يخشي منه علي بيضة السلام و مجتمعهم يجب عليهم الدفاع عنها… لو خيف علي زيادة الاستيلاء علي بلاد المسلمين وتوسعة ذلك و اخذ بلادهم و أسرهم وجب الدفاع بأيّة وسيلة ممكنة… (تحرير الوسيله، ج ۱،ص ۴۸۶-۴۸۰،مسأله ۷ )
[2] . بیانات در دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت۴/۷/۱۴۰۳
[3]. جهاد، ص۲۷.
[4]. الميزان، ج ۴،ص ۴۱۹.
[5] . ر.ک.ترجمه الميزان، ج۴، ص: ۶۷۳.
[6] . أَنَّ النَّبِيَّ ص قَالَ: مَنْ أَصْبَحَ لَا يَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِينَ فَلَيْسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ. (كافي (اسلاميه)،ج۲، ص۱۶۴ و الحياة ، محمدرضا حكيمى برادران، ترجمه احمد آرام، دفتر نشر فرهنگ اسلامى – تهران، اول، ۱۳۸۰ش. ؛ ج۱ ؛ ص۴۱۶)
[7] . (صحيفه سجاديه؛دعای۸ )
[8] . تحریرالوسیله،ج۱،ص۴۹۷،م۱۴کتاب مکاسب ومتاجر. وترجمه ج۲ ،ص۳۵۱ .
[9] . تحریرالوسیله ،ج۱،ص۴۷۳،م ۹و۱۱، کتاب امربه معروف ونهی ازمنکر،الشرط الرابع.و ترجمه ، ج۲ ،ص ۳۰۶.
[10] . رساله آموزشی،امام خامنه ای،فقه روز(وابسته به انقلاب اسلامی)،چ ۱۳۹۶،ص۱۳۱،درس۳۲،گفتار۲۰.
[11] . إِنَّ اللَّهَ لَيُدْخِلُ بِالسَّهْمِ الْوَاحِدِ الثَّلَاثَةَ الْجَنَّةَ عَامِلَ الْخَشَبِ وَ الْمُقَوِّيَ بِهِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الرَّامِيَ بِهِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ. (تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)،ج۶،ص۱۷۵،ح۲۶)
[12] . واللَّهَ اللَّهَ فِي الْجِهَادِ بِأَمْوَالِكُمْ، وأَنْفُسِكُمْ، وأَلْسِنَتِكُمْ، فِي سَبِيلِ اللَّه.(نهج البلاغه،نامه۴۷).
[13] . أجوبة الاستفتاءات (فارسى)، امام خامنهاى ،دفتر معظم له در قم، اول، ۱۴۲۴ ه ق،ص۳۰۰-۳۰۳.